document which records, describes and analyses the exercise, drawing on debriefs and reports from observers, and derives lessons from it
dokument u kojem se beleži, opisuje i analizira vežba, a koji je izrađen na osnovu analiza i izveštaja posmatrača i iz kojeg se izvode pouke
dokument u kojem se beleži, opisuje i analizira vežba, a koji je izrađen na osnovu analiza i izveštaja posmatrača i iz kojeg se izvode pouke
naturally occurring events, human induced events (both intentional and unintentional) and technology caused events with potential impact on an organization (2.2.9), community or society and the environment on which it depends
prirodno izazvani događaji, događaji izazvani ljudskim faktorom (i namerni i nenamerni) i događaji čiji je uzrok tehnički faktor, sa potencijalnim negativnim uticajem na organizaciju (2.2.9), zajednicu ili društvo i okruženje u kojem se dešavaju
prirodno izazvani događaji, događaji izazvani ljudskim faktorom (i namerni i nenamerni) i događaji čiji je uzrok tehnički faktor, sa potencijalnim negativnim uticajem na organizaciju (2.2.9), zajednicu ili društvo i okruženje u kojem se dešavaju
capability of the organization (2.2.9) to continue delivery of products or services at acceptable predefined levels following disruptive incident
sposobnost organizacije (2.2.9) da nastavi isporuku proizvoda ili usluga na prihvatljivim, prethodno definisanim nivoima nakon incidenta koji izaziva poremećaj2) Nacionalna fusnota 2) U ovom kontekstu se misli na incident kao događaj koji je doveo do prekida ili odstupanja od normalnog rada, budući da postoje incidenti koji nemaju za posledicu prekid ili odstupanje od normalnog rada.
sposobnost organizacije (2.2.9) da nastavi isporuku proizvoda ili usluga na prihvatljivim, prethodno definisanim nivoima nakon incidenta koji izaziva poremećaj2) Nacionalna fusnota 2) U ovom kontekstu se misli na incident kao događaj koji je doveo do prekida ili odstupanja od normalnog rada, budući da postoje incidenti koji nemaju za posledicu prekid ili odstupanje od normalnog rada.
process of analysing activities and the effect that the business disruption might have upon them
proces analize aktivnosti i uticaja koje na njih može da ima poremećaj u poslovanju
proces analize aktivnosti i uticaja koje na njih može da ima poremećaj u poslovanju
combination of all the strengths and resources available within an organization (2.2.9), community or society that can reduce the level of risk (2.15), or the effects of a crisis NOTE Capacity can include physical, institutional, social, or economic means as well as skilled personnel or attributes such as leadership and management.
kombinacija svih raspoloživih snaga i resursa u okviru organizacije (2.2.9), zajednice ili društva koji mogu umanjiti nivo rizika (2.15) ili efekata krize NAPOMENA Kapacitet može obuhvatiti fizičke, institucionalne, društvene ili ekonomske resurse, kao i osoblje sa iskustvom ili osobine kao što su liderstvo ili sposobnost rukovođenja.
kombinacija svih raspoloživih snaga i resursa u okviru organizacije (2.2.9), zajednice ili društva koji mogu umanjiti nivo rizika (2.15) ili efekata krize NAPOMENA Kapacitet može obuhvatiti fizičke, institucionalne, društvene ili ekonomske resurse, kao i osoblje sa iskustvom ili osobine kao što su liderstvo ili sposobnost rukovođenja.
measures taken and systems implemented to preserve the lives and health of citizens, their properties and their environment from undesired events NOTE Undesired events can include accidents, emergencies and disasters.
mere koje se preduzimaju i sistemi koji se primenjuju u cilju očuvanja života i zdravlja građana, njihove imovine i okruženja od neželjenih događaja NAPOMENA Neželjeni događaji mogu da obuhvate akcidente, vanredne situacije i katastrofe.
mere koje se preduzimaju i sistemi koji se primenjuju u cilju očuvanja života i zdravlja građana, njihove imovine i okruženja od neželjenih događaja NAPOMENA Neželjeni događaji mogu da obuhvate akcidente, vanredne situacije i katastrofe.
surveillance system comprised of cameras, recorders, interconnections and displays that are used to monitor activities in a store, a company or more generally a specific infrastructure and/or a public place
sistem obezbeđenja sačinjen od kamera, uređaja za snimanje, međusobnih veza i monitora koji se koriste za nadgledanje aktivnosti u prodavnici, kompaniji ili uopšte specifičnoj infrastrukturi i/ili na javnim površinama
sistem obezbeđenja sačinjen od kamera, uređaja za snimanje, međusobnih veza i monitora koji se koriste za nadgledanje aktivnosti u prodavnici, kompaniji ili uopšte specifičnoj infrastrukturi i/ili na javnim površinama
demonstrated ability to apply knowledge and skills to achieve intended results
prikazana sposobnost da se primene znanja i veštine radi ostvarivanja željenih rezultata
prikazana sposobnost da se primene znanja i veštine radi ostvarivanja željenih rezultata
fulfilment of a requirement
ispunjenost zahteva
ispunjenost zahteva
outcome of an event affecting objectives NOTE 1 An event can lead to a range of consequences. NOTE 2 A consequence can be certain or uncertain and can have positive or negative effects on objectives. NOTE 3 Consequences can be expressed qualitatively or quantitatively. NOTE 4 Initial consequences can escalate through knock-on effects.
ishod događaja koji utiče na ciljeve NAPOMENA 1 Događaj može da dovede do niza posledica. NAPOMENA 2 Posledica može da bude izvesna ili neizvesna i može da ima pozitivne i negativne efekte na ciljeve. NAPOMENA 3 Posledice mogu biti izražene kvalitativno ili kvantitativno. NAPOMENA 4 Početne posledice mogu izazvati domino efekte.
ishod događaja koji utiče na ciljeve NAPOMENA 1 Događaj može da dovede do niza posledica. NAPOMENA 2 Posledica može da bude izvesna ili neizvesna i može da ima pozitivne i negativne efekte na ciljeve. NAPOMENA 3 Posledice mogu biti izražene kvalitativno ili kvantitativno. NAPOMENA 4 Početne posledice mogu izazvati domino efekte.
possible future event, condition or eventuality
potencijalni budući događaj, stanje ili mogućnost pojave
potencijalni budući događaj, stanje ili mogućnost pojave
recurring activity to enhance performance
aktivnost koja se ponavlja radi poboljšanja performansi
aktivnost koja se ponavlja radi poboljšanja performansi
way in which different organizations (2.2.9) or parts of the same organization work or act together in order to achieve a common objective NOTE 1 Coordination integrates the individual response activities of involved parties (including e.g. public or private organizations and government) to achieve synergy to the extent that the incident response has a unified objective and coordinates activities through transparent information sharing regarding their respective incident response activities. NOTE 2 All organizations are involved in the process to agree on a common incident response objective and accept to implement the strategies by this consensus decision-making process.
način na koji različite organizacije (2.2.9) ili delovi iste organizacije rade ili deluju zajedno da bi postigle zajednički cilj NAPOMENA 1 Koordinacija obuhvata aktivnosti pojedinačnog odgovora uključenih strana (uključujući npr. javne ili privatne organizacije i državnu upravu) radi postizanja sinergije u obimu koji omogućava postizanje jedinstvenog cilja u odgovoru na incident, koordinisanja aktivnostima kroz transparentnu razmenu informacija u vezi sa aktivnostima odgovora na incident. NAPOMENA 2 Sve organizacije su uključene u proces dogovaranja o zajedničkom cilju odgovora na incident i prihvatanja primene strategija putem konsenzusa u procesu odlučivanja.
način na koji različite organizacije (2.2.9) ili delovi iste organizacije rade ili deluju zajedno da bi postigle zajednički cilj NAPOMENA 1 Koordinacija obuhvata aktivnosti pojedinačnog odgovora uključenih strana (uključujući npr. javne ili privatne organizacije i državnu upravu) radi postizanja sinergije u obimu koji omogućava postizanje jedinstvenog cilja u odgovoru na incident, koordinisanja aktivnostima kroz transparentnu razmenu informacija u vezi sa aktivnostima odgovora na incident. NAPOMENA 2 Sve organizacije su uključene u proces dogovaranja o zajedničkom cilju odgovora na incident i prihvatanja primene strategija putem konsenzusa u procesu odlučivanja.
action to eliminate a detected nonconformity (2.2.17)
mera za otklanjanje otkrivene neusaglašenosti (2.2.17)
mera za otklanjanje otkrivene neusaglašenosti (2.2.17)
action to eliminate the cause of a nonconformity (2.2.17) and to prevent recurrence NOTE In the case of other undesirable outcomes, action is necessary to minimize or eliminate causes and to reduce impact or prevent recurrence. Such actions fall outside the concept of âcorrective actionâ in the sense of this definition.
mera za otklanjanje uzroka neusaglašenosti (2.2.17) i sprečavanja njenog ponavljanja NAPOMENA U slučaju ostalih neželjenih rezultata, potrebne su mere za umanjivanje ili otklanjanje uzroka, kao i za umanjivanje uticaja ili sprečavanje ponavljanja. Ovakve mere ne spadaju u koncept „korektivnih mera” u smislu ove definicije.
mera za otklanjanje uzroka neusaglašenosti (2.2.17) i sprečavanja njenog ponavljanja NAPOMENA U slučaju ostalih neželjenih rezultata, potrebne su mere za umanjivanje ili otklanjanje uzroka, kao i za umanjivanje uticaja ili sprečavanje ponavljanja. Ovakve mere ne spadaju u koncept „korektivnih mera” u smislu ove definicije.
situation with high level of uncertainty that disrupts the core activities and/or credibility of an organization (2.2.9) and requires urgent action
situacija sa visokim nivoom neizvesnosti koja izaziva poremećaj ključnih aktivnosti i/ili kredibiliteta organizacije (2.2.9) i koja zahteva hitnu akciju NACIONALNA NAPOMENA 1 Termin „organizacija” odnosi se na sve nivoe organizovanja.
situacija sa visokim nivoom neizvesnosti koja izaziva poremećaj ključnih aktivnosti i/ili kredibiliteta organizacije (2.2.9) i koja zahteva hitnu akciju NACIONALNA NAPOMENA 1 Termin „organizacija” odnosi se na sve nivoe organizovanja.
situation where widespread human, material, economic or environmental losses have occurred which exceeded the ability of the affected organization (2.2.9), community or society to respond and recover using its own resources
situacija kada nastali ljudski, materijalni, ekonomski ili ekološki gubici prevazilaze mogućnosti oštećene organizacije (2.2.9), zajednice ili društva da odgovori ili da se oporavi korišćenjem vlastitih resursa
situacija kada nastali ljudski, materijalni, ekonomski ili ekološki gubici prevazilaze mogućnosti oštećene organizacije (2.2.9), zajednice ili društva da odgovori ili da se oporavi korišćenjem vlastitih resursa
activity which practices a particular skill and often involves repeating the same thing several times NOTE A fire drill to practice safely evacuating a building on fire.
aktivnost kojom se vežba posebna veština, a često obuhvata ponavljanje iste radnje nekoliko puta PRIMER Protivpožarna vežba kojom se vežba bezbedna evakuacija iz zgrade zahvaćene požarom.
aktivnost kojom se vežba posebna veština, a često obuhvata ponavljanje iste radnje nekoliko puta PRIMER Protivpožarna vežba kojom se vežba bezbedna evakuacija iz zgrade zahvaćene požarom.
extent to which planned activities are realized and planned results achieved
stepen do kojeg su realizovane planirane aktivnosti i ostvareni planirani rezultati
stepen do kojeg su realizovane planirane aktivnosti i ostvareni planirani rezultati
overall approach preventing and managing emergencies that might occur NOTE In general, emergency management utilizes a risk management (2.1.6) approach to prevention, preparedness, response and recovery before, during and after potentially destabilizing or disruptive events.
sveobuhvatni pristup sprečavanju i upravljanju potencijalnim vanrednim situacijama NAPOMENA U osnovi, menadžment vanrednom situacijom koristi pristup menadžmenta rizikom (2.1.6) u cilju sprečavanja, pripravnosti, odgovora i oporavka pre, tokom i posle potencijalno destabilizujućeg ili događaja koji izaziva poremećaj.
sveobuhvatni pristup sprečavanju i upravljanju potencijalnim vanrednim situacijama NAPOMENA U osnovi, menadžment vanrednom situacijom koristi pristup menadžmenta rizikom (2.1.6) u cilju sprečavanja, pripravnosti, odgovora i oporavka pre, tokom i posle potencijalno destabilizujućeg ili događaja koji izaziva poremećaj.
occurrence or change of a particular set of circumstances NOTE 1 An event can be one or more occurrences, and can have several causes. NOTE 2 An event can consist of something not happening. NOTE 3 An event can sometimes be referred to as an âincidentâ or âaccidentâ. NOTE 4 An event without consequences can also be referred to as a ânear missâ, âincidentâ, ânear hitâ or âclose callâ.
pojava ili promena određenog skupa okolnosti NAPOMENA 1 Događaj mogu da čine jedna ili više pojava i može da ima nekoliko uzroka. NAPOMENA 2 Događaj može da se sastoji od nečega što se nije desilo. NAPOMENA 3 Događaj se nekada može odnositi na „incident” ili „akcident”. NAPOMENA 4 Događaj bez posledica takođe se može smatrati kao „jedva izbegnut”; „incident”; „samo što se nije desio”, „umalo da se desi”1). Nacionalna fusnota 1) Pri prevodu na srpski jezik termini na engleskom jeziku „near-miss”, „near-hit” i „close call” imaju vrlo slično značenje, pa su odlukom komisije prevedeni kao „jedva izbegnut”, „samo što se nije desio” i „umalo da se desi”.
pojava ili promena određenog skupa okolnosti NAPOMENA 1 Događaj mogu da čine jedna ili više pojava i može da ima nekoliko uzroka. NAPOMENA 2 Događaj može da se sastoji od nečega što se nije desilo. NAPOMENA 3 Događaj se nekada može odnositi na „incident” ili „akcident”. NAPOMENA 4 Događaj bez posledica takođe se može smatrati kao „jedva izbegnut”; „incident”; „samo što se nije desio”, „umalo da se desi”1). Nacionalna fusnota 1) Pri prevodu na srpski jezik termini na engleskom jeziku „near-miss”, „near-hit” i „close call” imaju vrlo slično značenje, pa su odlukom komisije prevedeni kao „jedva izbegnut”, „samo što se nije desio” i „umalo da se desi”.
process to train for, assess, practice, and improve performance in an organization NOTE 1 Exercises can be used for validating policies, plans, procedures, training, equipment, and interorganizational agreements; clarifying and training personnel in roles and responsibilities; improving inter-organizational coordination and communications; identifying gaps in resources; improving individual performance and identifying opportunities for improvement; and a controlled opportunity to practice improvisation. NOTE 2 A test is a unique and particular type of exercise, which incorporates an expectation of a pass or fail element within the goal or objectives of the exercise being planned.
proces obučavanja za ocenjivanje, uvežbavanje i poboljšavanje performansi u organizaciji NAPOMENA 1 Vežbe se mogu koristiti za: validaciju politika, planova, procedura, obuke, opreme i sporazuma unutar organizacije; razjašnjavanje uloga i odgovornosti i obuku osoblja za njih; poboljšavanje koordinacije i komunikacije unutar organizacije; identifikovanje nedostataka u resursima; poboljšavanje pojedinačnih performansi, identifikovanje mogućnosti za poboljšavanje; upravljanje mogućnošću da se uvežbava improvizovanje. NAPOMENA 2 Test je jedinstven i poseban tip vežbe koji obuhvata očekivanja da je neko položio/nije položio u okviru opštih ili posebnih ciljeva vežbe koja je planirana.
proces obučavanja za ocenjivanje, uvežbavanje i poboljšavanje performansi u organizaciji NAPOMENA 1 Vežbe se mogu koristiti za: validaciju politika, planova, procedura, obuke, opreme i sporazuma unutar organizacije; razjašnjavanje uloga i odgovornosti i obuku osoblja za njih; poboljšavanje koordinacije i komunikacije unutar organizacije; identifikovanje nedostataka u resursima; poboljšavanje pojedinačnih performansi, identifikovanje mogućnosti za poboljšavanje; upravljanje mogućnošću da se uvežbava improvizovanje. NAPOMENA 2 Test je jedinstven i poseban tip vežbe koji obuhvata očekivanja da je neko položio/nije položio u okviru opštih ili posebnih ciljeva vežbe koja je planirana.
document in which the exercise policy plan has been translated to exercise goals, and exercises, and in which an exercise agenda or exercise calendar for a certain year are reflected
dokument u kojem je plan politike vežbe preveden u ciljeve vežbe i same vežbe i u kojem je prikazana agenda i kalendar vežbi u jednoj godini
dokument u kojem je plan politike vežbe preveden u ciljeve vežbe i same vežbe i u kojem je prikazana agenda i kalendar vežbi u jednoj godini
person responsible for planning, coordinating, and implementing exercises NOTE This person is also responsible for the cooperation among entities, divisions, and external organizations in large-scale exercises.
osoba koja je odgovorna za planiranje, koordinaciju i primenu vežbi NAPOMENA Ova osoba je takođe odgovorna za saradnju između entiteta, organizacionih jedinica i eksternih organizacija u vežbama velikih razmera.
osoba koja je odgovorna za planiranje, koordinaciju i primenu vežbi NAPOMENA Ova osoba je takođe odgovorna za saradnju između entiteta, organizacionih jedinica i eksternih organizacija u vežbama velikih razmera.
series of exercise events designed to meet an overall objective or goal
serija vežbi dizajniranih u cilju ispunjenja sveukupnih ciljeva ili rezultata
serija vežbi dizajniranih u cilju ispunjenja sveukupnih ciljeva ili rezultata
person tasked with ensuring that any actions during the exercise and testing are performed safely NOTE 1 Usually relevant to a âlive playâ exercise. NOTE 2 The exercise safety officer should be involved from the planning of the exercise and testing through to the debriefing.
osoba čiji je zadatak da osigura da se svi postupci u toku vežbe i testiranja odvijaju bezbedno NAPOMENA 1 Najčešće relevantan za vežbe „uživo”. NAPOMENA 2 Oficir za bezbednost vežbe treba da bude uključen od planiranja vežbe i testiranja do analize.
osoba čiji je zadatak da osigura da se svi postupci u toku vežbe i testiranja odvijaju bezbedno NAPOMENA 1 Najčešće relevantan za vežbe „uživo”. NAPOMENA 2 Oficir za bezbednost vežbe treba da bude uključen od planiranja vežbe i testiranja do analize.
related to, or used in, courts of law NOTE This applies to video-surveillance used to produce legal evidence.
u vezi je sa pravosuđem ili se koristi u njemu NAPOMENA Ovo se koristi u video-obezbeđenju da bi se obezbedio pravni dokaz.
u vezi je sa pravosuđem ili se koristi u njemu NAPOMENA Ovo se koristi u video-obezbeđenju da bi se obezbedio pravni dokaz.
exercise which involves multiple organizations (2.2.9) or functions and includes actual activities
vežba koja obuhvata složene organizacije (2.2.9) ili funkcije i uključuje stvarne aktivnosti
vežba koja obuhvata složene organizacije (2.2.9) ili funkcije i uključuje stvarne aktivnosti
exercise to train for, assess, practice, and improve performance of single functions designed to respond to and recover from an unwanted event NOTE Functions can include an emergency operations centre (EOC) team or crisis management team or fire-fighters decontaminating mock victims.
vežba obučavanja za procenu, uvežbavanje i poboljšavanje performansi pojedinačnih funkcija dizajniranih tako da odgovore na neželjene događaje i da se oporave od njih NAPOMENA Funkcije mogu da uključe tim operativnog centra za vanredne situacije (EOC) ili tim za upravljanje krizom ili vatrogasce koji vrše dekontaminaciju simuliranih žrtava.
vežba obučavanja za procenu, uvežbavanje i poboljšavanje performansi pojedinačnih funkcija dizajniranih tako da odgovore na neželjene događaje i da se oporave od njih NAPOMENA Funkcije mogu da uključe tim operativnog centra za vanredne situacije (EOC) ili tim za upravljanje krizom ili vatrogasce koji vrše dekontaminaciju simuliranih žrtava.
source of potential harm NOTE Hazard can be a risk source.
izvor potencijalne negativne posledice NAPOMENA Opasnost može da bude izvor rizika.
izvor potencijalne negativne posledice NAPOMENA Opasnost može da bude izvor rizika.
act of inventing, composing or performing with little or no preparation a reaction to the unexpected
aktivnost pronalaženja, formiranja ili izvršavanja sa malo pripreme ili bez nje, za reagovanje na neočekivano
aktivnost pronalaženja, formiranja ili izvršavanja sa malo pripreme ili bez nje, za reagovanje na neočekivano
situation that might be, or could lead to, a disruption, loss, emergency or crisis
situacija koja može da bude ili može da dovede do poremećaja, gubitka, vanredne situacije ili krize
situacija koja može da bude ili može da dovede do poremećaja, gubitka, vanredne situacije ili krize
part of an organized incident (2.1.15) response structure NOTE Incident command is the process that is conducted within the command structures that evolve during the management of an incident.
deo organizovane strukture odgovora na incident (2.1.15) NAPOMENA Rukovođenje incidentom jeste proces koji se odvija u okviru rukovodećih struktura koje se razvijaju tokom menadžmenta incidentom.
deo organizovane strukture odgovora na incident (2.1.15) NAPOMENA Rukovođenje incidentom jeste proces koji se odvija u okviru rukovodećih struktura koje se razvijaju tokom menadžmenta incidentom.
actions taken in order to stop the causes for the imminent hazard and to mitigate the consequences (2.1.9) of potentially destabilizing or disruptive events and to recover to a normal situation
mere preduzete sa ciljem da se zaustave uzroci neposredne opasnosti i da se ublaže posledice (2.1.9) potencijalno destabilizujućih događaja i događaja koji izazivaju poremećaj, kao i da se omogući oporavak do normalnog stanja
mere preduzete sa ciljem da se zaustave uzroci neposredne opasnosti i da se ublaže posledice (2.1.9) potencijalno destabilizujućih događaja i događaja koji izazivaju poremećaj, kao i da se omogući oporavak do normalnog stanja
scripted piece of information inserted into the exercise and designed to elicit a response or decision and facilitate the flow of the exercise
pisana informacija uključena u vežbu i dizajnirana tako da proizvede odgovor ili odluku i da olakša odvijanje vežbe
pisana informacija uključena u vežbu i dizajnirana tako da proizvede odgovor ili odluku i da olakša odvijanje vežbe
set of interrelated or interacting elements of an organization (2.2.9) that serve to establish policies and objectives, and processes to achieve those objectives NOTE 1 A management system can address a single discipline or several disciplines. NOTE 2 The system elements include the organizationâs structure, roles and responsibilities, planning, operation, etc. NOTE 3 The scope of a management system can include the whole of the organization, specific and identified functions of the organization, specific and identified sections of the organization, or one or more functions across a group of organizations.
skup uzajamno zavisnih ili interaktivnih elemenata organizacije (2.2.9) koji služi za uspostavljanje politike i ciljeva, kao i procesa za postizanje tih ciljeva NAPOMENA 1 Sistem menadžmenta može da se odnosi na pojedinačnu disciplinu ili više disciplina. NAPOMENA 2 Elementi sistema obuhvataju organizacionu strukturu, uloge i odgovornosti, planiranje, funkcionisanje, itd. NAPOMENA 3 Predmet i područje primene sistema menadžmenta može obuhvatiti celu organizaciju, specifične i utvrđene funkcije organizacije, specifične i utvrđene delove organizacije, ili jednu ili više funkcija između grupa organizacija.
skup uzajamno zavisnih ili interaktivnih elemenata organizacije (2.2.9) koji služi za uspostavljanje politike i ciljeva, kao i procesa za postizanje tih ciljeva NAPOMENA 1 Sistem menadžmenta može da se odnosi na pojedinačnu disciplinu ili više disciplina. NAPOMENA 2 Elementi sistema obuhvataju organizacionu strukturu, uloge i odgovornosti, planiranje, funkcionisanje, itd. NAPOMENA 3 Predmet i područje primene sistema menadžmenta može obuhvatiti celu organizaciju, specifične i utvrđene funkcije organizacije, specifične i utvrđene delove organizacije, ili jednu ili više funkcija između grupa organizacija.
measures taken to prevent, limit and reduce impact of the negative consequences (2.1.9) of incidents, emergencies and disasters
mere preduzete u cilju sprečavanja, ograničavanja i smanjenja negativnih posledica (2.1.9) incidenta, vanredne situacije i katastrofe
mere preduzete u cilju sprečavanja, ograničavanja i smanjenja negativnih posledica (2.1.9) incidenta, vanredne situacije i katastrofe
determining the status of a system, a process or an activity NOTE To determine the status, there may be a need to check, supervise or critically observe.
utvrđivanje stanja sistema, procesa ili aktivnosti NAPOMENA Da bi se utvrdilo stanje, može postojati potreba da se proverava, nadgleda i kritički posmatra.
utvrđivanje stanja sistema, procesa ili aktivnosti NAPOMENA Da bi se utvrdilo stanje, može postojati potreba da se proverava, nadgleda i kritički posmatra.
pre-arranged understanding between two or more entities to render assistance to each other
unapred dogovoreno razumevanje između dva ili više entiteta radi uzajamnog pružanja pomoći
unapred dogovoreno razumevanje između dva ili više entiteta radi uzajamnog pružanja pomoći
non-fulfilment of a requirement
neispunjenost zahteva
neispunjenost zahteva
result to be achieved NOTE 1 An objective can be strategic, tactical, or operational. NOTE 2 Objectives can relate to different disciplines (such as financial, health and safety, and environmental goals) and can apply at different levels [such as strategic, organization-wide, project, product and process (3.12)]. An objective can be expressed in other ways, e.g. as an intended outcome, a purpose, an operational criterion, as a societal security objective or by the use of other words of similar meaning (e.g. aim, goal, or target). NOTE 3 An objective can be expressed in other ways, e.g. as an intended outcome, a purpose, an operational criterion, as a societal security objective or by the use of other words with similar meaning (e.g. aim, goal, or target). NOTE 4 In the context of societal security management systems standards, societal security objectives are set by the organization, consistent with the societal security policy, to achieve specific results.
rezultat koji treba ostvariti NAPOMENA 1 Cilj može da bude strateški, taktički ili operativni. NAPOMENA 2 Ciljevi se mogu odnositi na različite discipline (kao što su finansije, bezbednost i zaštita zdravlja i zaštita životne sredine) i mogu biti primenjeni na različitim nivoima strateški, organizacioni, projektni, proizvodni i procesni (3.12). Cilj može biti izražen na druge načine, npr. kao željeni ishod, svrha, radni kriterijum, kao cilj društvene bezbednosti ili korišćenjem drugih reči sličnog značenja (sveukupni cilj, opšti cilj ili posebni cilj). NAPOMENA 3 Cilj može biti iskazan na druge načine, npr. kao željeni ishod, svrha, radni kriterijum, kao cilj društvene bezbednosti ili korišćenjem drugih reči sličnog značenja (npr. sveukupni cilj, opšti cilj ili posebni cilj). NAPOMENA 4 U kontekstu standarda sistema menadžmenta društvenom bezbednošću, ciljeve društvene bezbednosti postavlja organizacija u skladu sa politikom društvene bezbednosti, da bi ostvarila specifične rezultate.
rezultat koji treba ostvariti NAPOMENA 1 Cilj može da bude strateški, taktički ili operativni. NAPOMENA 2 Ciljevi se mogu odnositi na različite discipline (kao što su finansije, bezbednost i zaštita zdravlja i zaštita životne sredine) i mogu biti primenjeni na različitim nivoima strateški, organizacioni, projektni, proizvodni i procesni (3.12). Cilj može biti izražen na druge načine, npr. kao željeni ishod, svrha, radni kriterijum, kao cilj društvene bezbednosti ili korišćenjem drugih reči sličnog značenja (sveukupni cilj, opšti cilj ili posebni cilj). NAPOMENA 3 Cilj može biti iskazan na druge načine, npr. kao željeni ishod, svrha, radni kriterijum, kao cilj društvene bezbednosti ili korišćenjem drugih reči sličnog značenja (npr. sveukupni cilj, opšti cilj ili posebni cilj). NAPOMENA 4 U kontekstu standarda sistema menadžmenta društvenom bezbednošću, ciljeve društvene bezbednosti postavlja organizacija u skladu sa politikom društvene bezbednosti, da bi ostvarila specifične rezultate.
exercise participant who watches selected segments as they unfold while remaining separate from role player activities NOTE Observers play a crucial role in the debriefing and reporting process after an exercise. The term is also used for âVIP observersâ, who usually visit the exercise for only a short time, largely for internal or external PR purposes, and do not take part in the debrief.
učesnik vežbe koji posmatra razvijanje izdvojenih segmenata odvojeno od aktivnosti ostalih učesnika vežbe NAPOMENA Posmatrač igra ključnu ulogu u procesu analize i izveštavanja posle vežbe. Termin se takođe koristi za „VIP posmatrače”, koji obično nakratko prisustvuju vežbama, uglavnom za unutrašnje i spoljašnje potrebe odnosa sa javnošću, i ne učestvuju u analizi.
učesnik vežbe koji posmatra razvijanje izdvojenih segmenata odvojeno od aktivnosti ostalih učesnika vežbe NAPOMENA Posmatrač igra ključnu ulogu u procesu analize i izveštavanja posle vežbe. Termin se takođe koristi za „VIP posmatrače”, koji obično nakratko prisustvuju vežbama, uglavnom za unutrašnje i spoljašnje potrebe odnosa sa javnošću, i ne učestvuju u analizi.
information considered in a specific context and analysed to provide an understanding of the situation and its possible evolution
informacija koja je stavljena u poseban kontekst i analizirana sa ciljem da omogući razumevanje situacije i njenog mogućeg razvoja
informacija koja je stavljena u poseban kontekst i analizirana sa ciljem da omogući razumevanje situacije i njenog mogućeg razvoja
person or group of people that has its own functions with responsibilities, authorities and relationships to achieve its objectives NOTE 1 The concept of organization includes, but is not limited to, sole trader, company, corporation, firm, enterprise, authority, partnership, charity or institution, or part or combination thereof, whether incorporated or not, public or private.
osoba ili grupa ljudi koji imaju sopstvene funkcije sa odgovornostima, ovlašćenjima i međusobnim odnosima za ostvarivanje svojih ciljeva NAPOMENA 1 Termin „organizacija” obuhvata, ali nije ograničen na preduzetnike, kompaniju, korporaciju, firmu, preduzeće, organ vlasti, partnerstvo, dobrotvornu organizaciju ili instituciju, njihov deo ili kombinaciju, bez obzira na to da li su objedinjene ili nisu, i da li su javnog ili privatnog karaktera.
osoba ili grupa ljudi koji imaju sopstvene funkcije sa odgovornostima, ovlašćenjima i međusobnim odnosima za ostvarivanje svojih ciljeva NAPOMENA 1 Termin „organizacija” obuhvata, ali nije ograničen na preduzetnike, kompaniju, korporaciju, firmu, preduzeće, organ vlasti, partnerstvo, dobrotvornu organizaciju ili instituciju, njihov deo ili kombinaciju, bez obzira na to da li su objedinjene ili nisu, i da li su javnog ili privatnog karaktera.
organized relationship between two bodies (public-public, private-public, private-private) which establishes the scope, roles, procedures and tools to prevent and manage any incident (2.1.15) impacting on societal security (2.1.1) with respect to related laws
uređeni odnos između dve strane (javne–javne, privatne–javne, privatne–privatne) kojim se definišu predmet i područje primene, uloge, procedure i alati za sprečavanje i upravljanje bilo kojim incidentom (2.1.15) koji utiče na društvenu bezbednost (2.1.1), uz poštovanje važećih zakona
uređeni odnos između dve strane (javne–javne, privatne–javne, privatne–privatne) kojim se definišu predmet i područje primene, uloge, procedure i alati za sprečavanje i upravljanje bilo kojim incidentom (2.1.15) koji utiče na društvenu bezbednost (2.1.1), uz poštovanje važećih zakona
measurable result NOTE 1 Performance can relate to either quantitative or qualitative findings. NOTE 2 Performance can relate to the management of activities, processes, products (including services), systems, or organizations.
merljivi rezultat NAPOMENA 1 Performansa se može odnositi bilo na kvalitativne ili kvantitativne nalaze. NAPOMENA 2 Performansa se može odnositi na menadžment aktivnostima, procesima, proizvodima (uključujući usluge), sistemima ili organizacijama.
merljivi rezultat NAPOMENA 1 Performansa se može odnositi bilo na kvalitativne ili kvantitativne nalaze. NAPOMENA 2 Performansa se može odnositi na menadžment aktivnostima, procesima, proizvodima (uključujući usluge), sistemima ili organizacijama.
intentions and direction of an organization (2.2.9) as formally expressed by top management
namere i usmerenje organizacije (2.2.9) koje je zvanično iskazalo njeno najviše rukovodstvo
namere i usmerenje organizacije (2.2.9) koje je zvanično iskazalo njeno najviše rukovodstvo
activities to which priority must be given following an incident (2.1.15) in order to mitigate impacts NOTE Terms in common used to describe activities within this group include: critical, essential, vital, urgent and key.
aktivnosti kojima posle incidenta (2.1.15) mora da se dâ prioritet kako bi se ublažili negativni uticaji NAPOMENA Uobičajeni termini koji se koriste za opisivanje aktivnosti u okviru ove grupe obuhvataju: kritično, suštinsko, vitalno, urgentno i ključno.
aktivnosti kojima posle incidenta (2.1.15) mora da se dâ prioritet kako bi se ublažili negativni uticaji NAPOMENA Uobičajeni termini koji se koriste za opisivanje aktivnosti u okviru ove grupe obuhvataju: kritično, suštinsko, vitalno, urgentno i ključno.
measure of the chance of occurrence expressed as a number between 0 and 1 where 0 is impossibility and 1 is absolute certainty
mera mogućnosti dešavanja izražena brojem između 0 i 1, pri čemu 0 označava nemogućnost, a 1 apsolutnu izvesnost
mera mogućnosti dešavanja izražena brojem između 0 i 1, pri čemu 0 označava nemogućnost, a 1 apsolutnu izvesnost
measures that safeguard and enable an organization (2.2.9) to reduce the impact of a potential disruption
mere koje štite i omogućavaju organizaciji (2.2.9) da smanji uticaj potencijalnog poremećaja
mere koje štite i omogućavaju organizaciji (2.2.9) da smanji uticaj potencijalnog poremećaja
restoration and improvement, where appropriate, of operations, facilities, livelihoods or living conditions of affected organizations (2.2.9), including efforts to reduce risk factors
obnavljanje i poboljšanje, gde je to primereno, operacija, postrojenja, sredstava za život ili uslova života ugroženih organizacija (2.2.9), uključujući i napore da se smanje faktori rizika
obnavljanje i poboljšanje, gde je to primereno, operacija, postrojenja, sredstava za život ili uslova života ugroženih organizacija (2.2.9), uključujući i napore da se smanje faktori rizika
risk remaining after risk treatment NOTE 1 Residual risk can contain unidentified risk. NOTE 2 Residual risk is also known as âretainedâ risk.
rizik koji je preostao posle postupanja sa rizikom3) NAPOMENA 1 Preostali rizik može sadržati neidentifikovani rizik. NAPOMENA 2 Preostali rizik je takođe poznat kao „zadržani” rizik. Nacionalna fusnota 3) U nacionalnom standardu SRPS A.L2.003 termin „risk treatment” preveden je kao „tretiranje rizika”.
rizik koji je preostao posle postupanja sa rizikom3) NAPOMENA 1 Preostali rizik može sadržati neidentifikovani rizik. NAPOMENA 2 Preostali rizik je takođe poznat kao „zadržani” rizik. Nacionalna fusnota 3) U nacionalnom standardu SRPS A.L2.003 termin „risk treatment” preveden je kao „tretiranje rizika”.
adaptive capacity (2.2.15) of an organization (2.2.9) in a complex and changing environment NOTE Resilience is the ability of an organization to manage disruptive related risk (2.1.5).
kapacitet (2.2.15) prilagođavanja organizacije (2.2.9) u složenom i promenljivom okruženju NAPOMENA Otpornost je sposobnost organizacije da upravlja rizikom koji može dovesti do poremećaja (2.1.5).
kapacitet (2.2.15) prilagođavanja organizacije (2.2.9) u složenom i promenljivom okruženju NAPOMENA Otpornost je sposobnost organizacije da upravlja rizikom koji može dovesti do poremećaja (2.1.5).
effect of uncertainty on objectives NOTE 1 An effect is a deviation from the expected: positive and/or negative. NOTE 2 Objectives can have different aspects (such as financial, health and safety, and environmental goals) and can apply at different levels (such as strategic, organization-wide, project, product and process). NOTE 3 Risk is often characterized by reference to potential events, and consequences, or a combination of these. NOTE 4 Risk is often expressed in terms of a combination of the consequences of an event (including changes in circumstances) and the associated likelihood of occurrence. NOTE 5 Uncertainty is the state, even partial, of deficiency of information related to, understanding or knowledge of, an event, its consequence, or likelihood.
efekat nesigurnosti na ciljeve NAPOMENA 1 Efekat je odstupanje od očekivanog: pozitivno i/ili negativno. NAPOMENA 2 Ciljevi mogu imati različite aspekte (kao što su finansijski, zdravstveni i bezbednosni i specifični ciljevi u vezi sa životnom sredinom) i mogu se primeniti na različite nivoe (kao što su strateški, na nivou cele organizacije, projektni, proizvodni i procesni). NAPOMENA 3 Rizik se često karakteriše pozivanjem na potencijalne događaje i posledice, ili na njihovu kombinaciju. NAPOMENA 4 Rizik se često izražava kombinacijom posledica nekog događaja (uključujući i promene u okolnostima) i povezane verovatnoće. NAPOMENA 5 Nesigurnost je stanje, čak i delimičnog, nedostatka informacija u vezi sa razumevanjem ili poznavanjem događaja, njegovih posledica ili verovatnoće nastanka.
efekat nesigurnosti na ciljeve NAPOMENA 1 Efekat je odstupanje od očekivanog: pozitivno i/ili negativno. NAPOMENA 2 Ciljevi mogu imati različite aspekte (kao što su finansijski, zdravstveni i bezbednosni i specifični ciljevi u vezi sa životnom sredinom) i mogu se primeniti na različite nivoe (kao što su strateški, na nivou cele organizacije, projektni, proizvodni i procesni). NAPOMENA 3 Rizik se često karakteriše pozivanjem na potencijalne događaje i posledice, ili na njihovu kombinaciju. NAPOMENA 4 Rizik se često izražava kombinacijom posledica nekog događaja (uključujući i promene u okolnostima) i povezane verovatnoće. NAPOMENA 5 Nesigurnost je stanje, čak i delimičnog, nedostatka informacija u vezi sa razumevanjem ili poznavanjem događaja, njegovih posledica ili verovatnoće nastanka.
overall process of risk identification, risk analysis, and risk evaluation
celokupni proces identifikacije, analize rizika i vrednovanja rizika NACIONALNA NAPOMENA 1 Procena rizika je sinonim za vrednovanje rizika u skladu sa dosad usvojenom terminologijom u SRPS A.L2.003. NACIONALNA NAPOMENA 2 Iako se termin assesment obično prevodi kao ocena, za termin risk assesment je u zakonodavstvu već usvojen prevod procena rizika.
celokupni proces identifikacije, analize rizika i vrednovanja rizika NACIONALNA NAPOMENA 1 Procena rizika je sinonim za vrednovanje rizika u skladu sa dosad usvojenom terminologijom u SRPS A.L2.003. NACIONALNA NAPOMENA 2 Iako se termin assesment obično prevodi kao ocena, za termin risk assesment je u zakonodavstvu već usvojen prevod procena rizika.
coordinated activities to direct and control an organization (2.2.9) with regard to risk (2.1.5)
koordinirane aktivnosti za vođenje organizacije (2.2.9) i upravljanja njome u odnosu na rizik (2.1.5)
koordinirane aktivnosti za vođenje organizacije (2.2.9) i upravljanja njome u odnosu na rizik (2.1.5)
person or entity with the accountability and authority to manage a risk (2.1.5)
osoba ili entitet odgovorni ili ovlašćeni za upravljanje rizikom (2.1.5)
osoba ili entitet odgovorni ili ovlašćeni za upravljanje rizikom (2.1.5)
element which alone or in combination has the intrinsic potential to give rise to risk (2.1.5) NOTE Risk source can be tangible or intangible.
element koji samostalno ili u kombinaciji sa drugim elementima ima unutrašnji potencijal da dovede do povećanja nivoa rizika (2.1.5) NAPOMENA Izvor rizika može da bude materijalni i nematerijalni.
element koji samostalno ili u kombinaciji sa drugim elementima ima unutrašnji potencijal da dovede do povećanja nivoa rizika (2.1.5) NAPOMENA Izvor rizika može da bude materijalni i nematerijalni.
pre-planned storyline that drives an exercise; the stimuli used to achieve exercise objectives
prethodno isplanirani sadržaj kojim se usmerava vežba; podsticaj koji se koristi radi postizanja ciljeva vežbe
prethodno isplanirani sadržaj kojim se usmerava vežba; podsticaj koji se koristi radi postizanja ciljeva vežbe
collection of geo-locations that define the perimeter of the viewable scene of a camera NOTE The coordinate system is the same for each geo-location in the collection. There is at least one geo-location in the scene location. The geo-locations are ordered in either clockwise or counter-clockwise order. Single geo-location scenes interpret the geo-location as the centre of the scene.
kolekcija geolokacija koje definišu ivice vidnog polja kamere NAPOMENA Koordinatni sistem je isti za svaku geolokaciju u kolekciji. Postoji najmanje jedna geolokacija u lokaciji scene. Geolokacije se određuju u smeru kazaljke na satu ili u suprotnom smeru. Pojedinačna geolokacija vidnog polja predstavlja geolokaciju kao centar vidnog polja.
kolekcija geolokacija koje definišu ivice vidnog polja kamere NAPOMENA Koordinatni sistem je isti za svaku geolokaciju u kolekciji. Postoji najmanje jedna geolokacija u lokaciji scene. Geolokacije se određuju u smeru kazaljke na satu ili u suprotnom smeru. Pojedinačna geolokacija vidnog polja predstavlja geolokaciju kao centar vidnog polja.
story of the exercise as it develops, which allows directing staff to understand how events will develop during exercise play as the various elements of the master events list are introduced NOTE The script is often written as a narrative of simulated events.
opis vežbe koji omogućava osoblju koje vodi vežbu da razume razvoj događaja tokom odvijanja vežbe, u obliku spiska glavnih događaja i njihovih elemenata NAPOMENA Skripta su često napisana kao objašnjenje simuliranih događaja.
opis vežbe koji omogućava osoblju koje vodi vežbu da razume razvoj događaja tokom odvijanja vežbe, u obliku spiska glavnih događaja i njihovih elemenata NAPOMENA Skripta su često napisana kao objašnjenje simuliranih događaja.
information that must be protected from public disclosure only because it would have an adverse effect on an organization (2.2.9), national security or public safety
informacija koja mora da bude zaštićena od javnosti samo zato što bi mogla imati negativne uticaje na organizaciju (2.2.9), nacionalnu ili javnu bezbednost NACIONALNA NAPOMENA Termini „nacionalna bezbednost” i „javna bezbednost” ne isključuju jedan drugog.
informacija koja mora da bude zaštićena od javnosti samo zato što bi mogla imati negativne uticaje na organizaciju (2.2.9), nacionalnu ili javnu bezbednost NACIONALNA NAPOMENA Termini „nacionalna bezbednost” i „javna bezbednost” ne isključuju jedan drugog.
remain or take immediate refuge in a protected location relevant to the risk
ostati ili neodložno potražiti utočište na zaštićenoj lokaciji u odnosu na rizik
ostati ili neodložno potražiti utočište na zaštićenoj lokaciji u odnosu na rizik
protection of society from, and response to, incidents, emergencies and disasters caused by intentional and unintentional human acts, natural hazards, and technical failures
zaštita i odgovor društva na incidente, vanredne situacije i katastrofe prouzrokovane namernim i nenamernim ljudskim aktivnostima, prirodnim opasnostima i tehničkim nedostacima
zaštita i odgovor društva na incidente, vanredne situacije i katastrofe prouzrokovane namernim i nenamernim ljudskim aktivnostima, prirodnim opasnostima i tehničkim nedostacima
set of components that provide the foundations and organizational arrangements for designing, implementing, monitoring, reviewing and continually improving societal security (2.1.1) NOTE 1 The foundations include the policy, objectives, mandate and commitment to manage societal security. NOTE 2 Organizational arrangements include plans, relationships, accountabilities, resources, processes and activities.
skup komponenata koje obezbeđuju osnove i organizacione aranžmane za projektovanje, primenu, praćenje, preispitivanje i kontinualno poboljšavanje društvene bezbednosti (2.1.1) NAPOMENA 1 Osnove obuhvataju politiku, ciljeve, delatnost i posvećenost menadžmentu društvenom bezbednošću. NAPOMENA 2 Organizacioni aranžmani obuhvataju planove, odnose, odgovornosti, resurse, procese i aktivnosti.
skup komponenata koje obezbeđuju osnove i organizacione aranžmane za projektovanje, primenu, praćenje, preispitivanje i kontinualno poboljšavanje društvene bezbednosti (2.1.1) NAPOMENA 1 Osnove obuhvataju politiku, ciljeve, delatnost i posvećenost menadžmentu društvenom bezbednošću. NAPOMENA 2 Organizacioni aranžmani obuhvataju planove, odnose, odgovornosti, resurse, procese i aktivnosti.
person or group of people that holds a view that can affect the organization (2.2.9)
osoba ili grupa ljudi čiji stavovi mogu imati uticaj na organizaciju (2.2.9)
osoba ili grupa ljudi čiji stavovi mogu imati uticaj na organizaciju (2.2.9)
exercises involving top management at a strategic level NOTE 1 Strategic-level top management typically includes inter-ministerial crisis personnel, political-administrative personnel, cross-sector and cross-departmental management personnel, and the crisis management organization of the corporate management team. NOTE 2 Strategic exercises are designed to assess reactions to crisis in extreme situations. NOTE 3 Strategic exercises are designed to develop a comprehensive coordination and decision-making culture in organizations in the public, private, and not-for-profit sectors.
vežba koja uključuje najviše rukovodstvo na strateškom nivou NAPOMENA 1 Najviše rukovodstvo strateškog nivoa obično obuhvata međuresorno (međuministarsko) krizno osoblje, političko-administrativno osoblje, međusektorsko i međudepartmansko rukovodstvo i organizaciju tima za korporativni menadžment pri menadžmentu krizom. NAPOMENA 2 Strateške vežbe su dizajnirane tako da ocenjuju reakcije na krizu u ekstremnim situacijama. NAPOMENA 3 Strateške vežbe su dizajnirane da razviju sveobuhvatnu koordinaciju i kulturu odlučivanja u organizacijama u javnim, privatnim i neprofitnim sektorima.
vežba koja uključuje najviše rukovodstvo na strateškom nivou NAPOMENA 1 Najviše rukovodstvo strateškog nivoa obično obuhvata međuresorno (međuministarsko) krizno osoblje, političko-administrativno osoblje, međusektorsko i međudepartmansko rukovodstvo i organizaciju tima za korporativni menadžment pri menadžmentu krizom. NAPOMENA 2 Strateške vežbe su dizajnirane tako da ocenjuju reakcije na krizu u ekstremnim situacijama. NAPOMENA 3 Strateške vežbe su dizajnirane da razviju sveobuhvatnu koordinaciju i kulturu odlučivanja u organizacijama u javnim, privatnim i neprofitnim sektorima.
exercise whose aim is to obtain an expected, measurable pass/fail outcome NOTE Test is a unique and particular type of exercise, which incorporates an expectation of a pass or fail element within the aim or objectives of the exercise being planned.
vežba čiji je cilj da se dobije očekivani, merljivi ishod o prolaznosti/neprolaznosti NAPOMENA Test je jedinstven i poseban tip vežbe koji obuhvata očekivanja da će neki element u okviru planiranih ciljeva vežbe biti ispunjen ili neće
vežba čiji je cilj da se dobije očekivani, merljivi ishod o prolaznosti/neprolaznosti NAPOMENA Test je jedinstven i poseban tip vežbe koji obuhvata očekivanja da će neki element u okviru planiranih ciljeva vežbe biti ispunjen ili neće
procedure for determining the presence, quality, or veracity of something NOTE 1 Assessing a capability with the result being either pass or fail. NOTE 2 Testing may be referred to as a âtrialâ. NOTE 3 Testing is often applied to supporting plans. NOTE 4 Testing should start with simple component testing, building toward system testing.
postupak za utvrđivanje postojanja, kvaliteta ili tačnosti nečega NAPOMENA 1 Ocenjivanje sposobnosti čiji je rezultat prolaznost/neprolaznost. NAPOMENA 2 Testiranje se može nazvati i „proba”. NAPOMENA 3 Testiranje se često primenjuje na planove podrške. NAPOMENA 4 Testiranje treba započeti jednostavnim testiranjem komponenata u pravcu razvoja testiranja sistema.
postupak za utvrđivanje postojanja, kvaliteta ili tačnosti nečega NAPOMENA 1 Ocenjivanje sposobnosti čiji je rezultat prolaznost/neprolaznost. NAPOMENA 2 Testiranje se može nazvati i „proba”. NAPOMENA 3 Testiranje se često primenjuje na planove podrške. NAPOMENA 4 Testiranje treba započeti jednostavnim testiranjem komponenata u pravcu razvoja testiranja sistema.
potential cause of an unwanted incident, which can result in harm to individuals, a system or organization (2.2.9), the environment or the community
potencijalni uzrok neželjenog incidenta koji može dovesti do negativnih posledica po lica, sistem ili organizaciju (2.2.9), okruženje ili zajednicu
potencijalni uzrok neželjenog incidenta koji može dovesti do negativnih posledica po lica, sistem ili organizaciju (2.2.9), okruženje ili zajednicu
person or group of people that directs and controls an organization (2.2.9) at the highest level NOTE 1 Top management has the power to delegate authority and provide resources within the organization. NOTE 2 An organization can for this purpose be identified by reference to the scope of the implementation of a management system (2.2.5).
osoba ili grupa ljudi koji usmeravaju organizaciju (2.2.9) i upravljaju njome sa najvišeg nivoa NAPOMENA 1 Najviše rukovodstvo ima moć da delegira ovlašćenja i obezbeđuje resurse u okviru organizacije. NAPOMENA 2 Za ove potrebe organizacija može da se identifikuje pozivanjem na predmet i područje primene sistema menadžmenta (2.2.5).
osoba ili grupa ljudi koji usmeravaju organizaciju (2.2.9) i upravljaju njome sa najvišeg nivoa NAPOMENA 1 Najviše rukovodstvo ima moć da delegira ovlašćenja i obezbeđuje resurse u okviru organizacije. NAPOMENA 2 Za ove potrebe organizacija može da se identifikuje pozivanjem na predmet i područje primene sistema menadžmenta (2.2.5).
activities designed to facilitate the learning and development of knowledge, skills, and abilities, and to improve the performance of specific tasks or roles
aktivnosti koje su dizajnirane tako da olakšavaju učenje i razvijanje znanja, veština i sposobnosti, i da poboljšavaju performanse određenih zadataka ili uloga
aktivnosti koje su dizajnirane tako da olakšavaju učenje i razvijanje znanja, veština i sposobnosti, i da poboljšavaju performanse određenih zadataka ili uloga
command and control
aktivnosti ciljno orijentisanog odlučivanja, procenjivanja situacije, planiranja, sprovođenja odluka i kontrole efekata sprovođenja u odnosu na incident (2.1.15) NAPOMENA
aktivnosti ciljno orijentisanog odlučivanja, procenjivanja situacije, planiranja, sprovođenja odluka i kontrole efekata sprovođenja u odnosu na incident (2.1.15) NAPOMENA
surveillance by video means
obezbeđenje primenom video-sredstava
obezbeđenje primenom video-sredstava
intrinsic properties of something resulting in susceptibility to a risk source that can lead to an event with a consequence (2.1.9)
karakteristične osobine nečega koje rezultiraju osetljivošću prema izvoru rizika, što može dovesti do događaja sa posledicama (2.1.9)
karakteristične osobine nečega koje rezultiraju osetljivošću prema izvoru rizika, što može dovesti do događaja sa posledicama (2.1.9)
set of conditions under which work is performed NOTE Conditions include physical, social, psychological and environmental factors such as temperature, recognition schemes, ergonomics and atmospheric composition.
skup uslova pod kojima se obavlja rad NAPOMENA Uslovi obuhvataju fizičke, društvene, psihološke i faktore okoline, kao što su temperatura, šeme prepoznavanja, ergonomija i atmosferski uslovi.
skup uslova pod kojima se obavlja rad NAPOMENA Uslovi obuhvataju fizičke, društvene, psihološke i faktore okoline, kao što su temperatura, šeme prepoznavanja, ergonomija i atmosferski uslovi.