Ovom laboratorijskom metodom ispitivanja obuhvaćeno je kvantitativno određivanje detonacionih karakteristika tečnog goriva za benzinska motorna vozila, u smislu motornog oktanskog broja, uključujući goriva koja sadrže do 25 % zapreminskog udela etanola. Medjutim, ova metoda ispitivanja ne mora biti primenljiva na goriva i komponente goriva koje su prvenstveno oksigenati.
Uzorak goriva se ispituje u standardizovanom pojedinačnom cilindru, u četvorotaktnom ciklusu, sa promenljivim odnosom kompresije, sa karburatorom, CFR motoru koji je u saglasnosti sa definisanim radnim uslovima. Skala za oktanski broj definisana je zapreminskim sastavom osnovne referentne mešavine goriva. Intenzitet detonacije uzorka goriva poredi se sa intenzitetom jedne ili više osnovnih referentnih mešavina goriva. Oktanski broj osnovne referentne mešavine goriva koji odgovara intenzitetu detonacije uzorka goriva predstavlja Motorni oktanski broj. Skala za oktanski broj obuhvata opseg od 0 do 120 za oktanski broj, ali ova metoda ispitivanja ima primenu za oktanski broj od 40 do 120. Tipična komercijalna goriva koja se proizvode za automobilske benzinske motore imaju motorni oktanski broj u opsegu od 80 do 90. Tipična komercijalna goriva koja se proizvode za avionske benzinske motore imaju motorni oktanski broj u opsegu od 98 do 102. Ispitivanje smeša za namešavanje benzina ili drugih materijala nastalih u procesu protoka može da izazove variranje na različitim nivoima kroz opseg motornog oktanskog broja. Vrednosti za radne uslove date su u jedinicama SI sistema i smatraju se standardnim. Vrednosti u zagradama su stare jedinice inč-funta. Standardizovana merenja CFR motora su i dalje u jedinicama inč-funta zbog opširnosti i skupoće alata koji se koristi za ovu opremu.
ПОВУЧЕН
SRPS B.H8.136:2014
ОБЈАВЉЕН
SRPS B.H8.136:2015
60.60
Стандард објављен
24. 3. 2015.
MINISTARSTVO ENERGETIKE, RAZVOJA I ZAŠTITE ŽIVOTNE SREDINE