human attribute of being able EXAMPLE To walk, to speak, to understand.
способност човека да може нешто да уради
ПРИМЕР Може да хода, да прича, да разуме.
systematic process of determining the quality, effectiveness and impact of organizational learning (3.14) and development (3.8) provision Note 1 to entry: Evaluation can be based on formal or informal assessment (3.2) against predetermined benchmarks. Note 2 to entry: Evaluation can occur at individual, group and organizational levels.
\<учење и развој> систематски процес утврђивања квалитета, ефективности и утицаја организационог учења (3.14) и развоја (3.8)
Напомена 1 уз термин: Вредновање може да се заснива на формалном или неформалном оцењивању (3.2) према унапред одређеним референтним вредностима.
Напомена 2 уз термин: Вредновање може да се одвија на индивидуалном, групном и организационом нивоу.
person who supports the learning (3.14) process Note 1 to entry: A facilitator may fulfil the role of a teacher, a trainer, a tutor, an instructor, a coach or a mentor. Note 2 to entry: Can include leading and delivering training or demonstrating skills and communicating good practice in a specified field of practice.
особа која подржава процес учења (3.14).
Напомена 1 уз термин: Фасилитатор може да има улогу наставника, тренера, тутора, инструктора, коуча или ментора.
Напомена 2 уз термин: Може да укључује вођење и пружање обуке или демонстрирање вештина и преношење добре праксе у одређеној области.
human or organizational asset enabling effective decisions and action in context EXAMPLE Insights, know-how and codified knowledge Note 1 to entry: Knowledge can be individual or collective. Note 2 to entry: The many types and forms of knowledge are relevant for different purposes and in different contexts. Note 3 to entry: Knowledge is acquired through learning (3.14) or experience.
људска или организациона својина која омогућава ефективне одлуке и деловање у контексту
ПРИМЕР Увиди, „know-how” и кодификовано знање.
Напомена 1 уз термин: Знање може да буде индивидуално или колективно.
Напомена 2 уз термин: Многе врсте и облици знања су релевантни за различите сврхе и у различитим контекстима.
Напомена 3 уз термин: Знање се стиче учењем (3.14) или искуством.
specified expectation of what a person is expected to know, understand or be able to do by the end of a learning (3.14) activity
специфицирано очекивање онога што се од особе очекује да зна, разуме или може да уради до краја активности учења (3.14)
broad, multifaceted set of activities focused on improving the performance (3.17) of individuals and organizations through the knowledge (3.12), skills (3.18) and abilities (3.1) of people Note 1 to entry: Learning is the act of obtaining or acquiring new knowledge, skills and abilities and occurs through the impact of education (3.9), training (3.19) and instruction, practice or study on the individual. Note 2 to entry: Formal learning is when the learner outcomes (3.13) are defined and structured by the curriculum, learning and instructional design and by the organizing body or individual. Note 3 to entry: Can include reflective learning, which is a formal or informal process that deliberately draws on experience to think about events, relationships and learning activities to identify what has been learned and to generate and consider ideas. Note 4 to entry: Can include team learning, which is a social and relational process that occurs from collaboration between individuals leading to coordination of knowledge and behaviours (3.3) as a feature of their work processes. Note 5 to entry: Workplace learning is the acquisition of work-related knowledge and skills that is the result of training that takes place at work. Note 6 to entry: Can include learning through the means of communication technology, sometimes referred to as e-learning. Note 7 to entry: People also learn from others, which can raise awareness of the organization’s diversity and inclusion principles and strategic objectives. Note 8 to entry: Blended learning involves combining different modes of learning to achieve desired learner outcomes.
\<учење и развој> широк, вишеструки скуп активности усмерених на побољшање перформанси (3.17) појединаца и организација кроз знања (3.12), вештине (3.18) и способности (3.1) људи
Напомена 1 уз термин: Учење је чин стицања или усвајања нових знања, вештина и способности и одвија се кроз утицај образовања (3.9), обуке (3.19) и инструкција, праксе или учења на појединца.
Напомена 2 уз термин: Учење је формално када су његови исходи (3.13) дефинисани и структурирани курикулумом, планом учења и обуке, и то од стране тела или појединца који га организују.
Напомена 3 уз термин: Може да укључује рефлексивно учење, што је формални или неформални процес који се циљано ослања на искуство промишљања о догађајима, односима и активностима учења, да би се препознало шта је научено, као и да би се генерисале и разматрале идеје.
Напомена 4 уз термин: Може да укључује тимско учење, што је друштвени и интерперсонални процес, који настаје из сарадње између појединаца која води до координације знања и понашања (3.3), у оквиру њихових радних процеса.
Напомена 5 уз термин: Учење на радном месту је стицање пословних знања и вештина које су резултат обуке која се одвија на раду.
Напомена 6 уз термин: Може да укључује учење путем комуникационих технологија, које се понекад назива и е-учење.
Напомена 7 уз термин: Људи такође уче од других, што може да подигне свест о организационим принципима, као и стратешким циљевима диверзитета и инклузије.
Напомена 8 уз термин: Мешовито учење укључује комбиновање различитих начина учења како би се постигли жељени исходи.
physical or virtual environment in support of a learner
физичко или виртуелно окружење као подршка полазнику
activity whereby an experienced person acts as a role model and supports the development (3.8) of others by sharing their knowledge (3.12) and expertise in a series of one-to-one and future-focused two-way discussions Note 1 to entry: A mentor can be a workplace colleague with extensive experience within the organization or specific area of work.
активност у којој искусна особа делује као узор и подржава развој (3.8) других тако што дели своје знање (3.12) и експертизу у низу дискусија, које су двосмерне, „један на један” и усмерене на будућност
Напомена 1 уз термин: Ментор може да буде колега са радног места са великим искуством у организацији или специфичној области рада.
measurable result Note 1 to entry: Performance can relate either to quantitative or qualitative findings. Note 2 to entry: Performance can relate to managing activities, processes, products (including services), systems or organizations. Note 3 to entry: In the context of human resources, performance relates to the execution or accomplishment of work by people, groups or organizations. Note 4 to entry: This constitutes one of the common terms and core definitions for ISO management system standards given in Annex SL of the Consolidated ISO Supplement to the ISO/IEC Directives, Part 1.
мерљиви резултат
Напомена 1 уз термин: Перформанса може да се односи и на квантитативне и на квалитативне налазе.
Напомена 2 уз термин: Перформанса може да се односи на менаџмент активности, процеса, производа (укључујући услуге), система или организација.
Напомена 3 уз термин: У контексту људских ресурса, перформанса се односи на извршавање или обављање посла од стране људи, група или организација.
Напомена 4 уз термин: Ово представља један од уобичајених термина и основних дефиниција за ISO стандарде система менаџмента датих у Прилогу SL Консолидованог ISO додатка ISO/IEC Директивама, Део 1.
learned capacity to perform a task to a specified expectation
стечени капацитет да се изврши задатак према специфицираном очекивању
process by which an individual or a group of people obtain knowledge, skills and abilities
процес којим појединац или група људи стичу знања, вештине и способности
systematic method and procedure for ascertaining work-related knowledge, skills, abilities or other characteristics of people or a group of people, or the performance of people or a group of people EXAMPLE Tests, assessment centres, instruments or tools used to assess people in workplace contexts. Note 1 to entry: May include diagnostic assessment to identify what the learner already knows or the nature of difficulties the learner might have. Note 2 to entry: May include formative assessment that is designed and used as part of an iterative process to develop and encourage further learning. Note 3 to entry: May include summative assessment that occurs at the end of training or learning activities to measure an individual’s learning against a benchmark standard.
систематична метода и процедура за утврђивање знања, вештина, способности или других карактеристика људи или групе људи, или њихових перформанси у вези са послом
ПРИМЕР Тестови, центри за оцењивање, инструменти или алати уобичајено се користе за оцењивање људи у контексту радних места.
Напомена 1 уз термин: Може да укључује дијагностичку оцену да би се идентификовало шта полазник већ зна или које врсте потешкоћа може да има.
Напомена 2 уз термин: Може да укључи формативну оцену која се пројектује и користи као део итеративног процеса за развој и подстицање даљег учења.
Напомена 3 уз термин: Може да укључи сумативну оцену која се јавља на крају обуке или активности учења како би се измерило учење појединца у односу на референтни стандард.
person or individual who performs work, whether an employee or someone who is self-employed or who conducts activities on behalf of the organization in some form of contractual or non-contractual capacity Note 1 to entry: Employee refers to an individual in a relationship recognized as an ‘employment relationship’ in national law or practice. Note 2 to entry: person or individual who performs regular work for, or on behalf of, the organization but is not recognized as an employee under national law or practice, for example a temporary worker, intern or volunteer.
особа или појединац који обавља посао, било да је запослени, самозапослен или обавља активности у име организације у неком облику уговорног својства или без уговора
Напомена 1 уз термин: Запослени се односи на појединца који се налази у односу признатом као „радни однос” према националном закону или пракси.
Напомена 2 уз термин: Особа или појединац који обавља редован посао за организацију, или у њено име, али није признат као запослени према националном закону или пракси; на пример, привремени радник, практикант или волонтер.
interaction among people and other elements of the organization EXAMPLE Work collaboratively, share information.
интеракција између људи и других елемената организације
ПРИМЕР Заједнички рад, дељење информација.
ability to achieve a desired result
способност да се оствари жељени резултат
work-related experiences that span a person’s working life Note 1 to entry: Generally, experiences are work-related but non-work interests can also feature.
искуства у вези са послом која обухватају радни век особе
Напомена 1 уз термин: Уопштено гледано, искуства се везују за посао, али могу да укључе и ситуације које нису везане за посао.
specialist training or support to improve performance of an individual or specified group Note 1 to entry: Coaching can be directive or non-directive.
обука или подршка од стране стручног лица у циљу побољшавања перформанси појединца или одређене групе
Напомена 1 уз термин: Коучинг може бити директиван или недирективан.
ability to apply knowledge and skills to achieve a desired result Note 1 to entry: In the context of assessment: — it is the possession of adequate knowledge (3.12) and skills (3.18) by education (3.9) or training (3.19) to use, interpret and deliver assessments (3.2) to a level of performance (3.17) defined by professional guidelines — it refers to the assessor as well as to all those working under the assessor’s supervision, where appropriate, and not to the assessment participant — it does not necessarily imply eligibility to practise in all countries. Note 2 to entry: This constitutes one of the common terms and core definitions for ISO management system standards given in Annex SL of the Consolidated ISO Supplement to the ISO/IEC Directives, Part 1.
спoсобност да се примене знања и вештине за постизање жељеног резултата
Напомена 1 уз термин: У контексту оцењивања:
– то је поседовање адекватних знања (3.12) и вештина (3.18) стечених образовањем (3.9) или обуком (3.19) за коришћење, тумачење и спровођење оцењивања (3.2) до нивоа перформанси (3.17) дефинисаног професионалним смерницама;
– односи се на оцењивача, као и на све оне који раде под надзором оцењивача, где је то прикладно, а не на учесника у оцењивању;
– не значи нужно испуњавање услова за рад у свим земљама.
Напомена 2 уз термин: Ово представља један од уобичајених термина и основних дефиниција за ISO стандарде система менаџмента, који су дати у Прилогу СЛ Консолидованог ISO додатка ISO/IEC Директивама, Део 1.
set of learning (3.14) activities to raise the threshold of performance (3.17) of a person, group of people or organisation Note 1 to entry: This development often includes both formal and informal methods or processes. Note 2 to entry: Formal learning (3.14) is when the learner outcomes (3.13) are defined and structured by the curriculum, learning and instructional design and by the organizing body or individual.
Note 3 to entry: Can include reflective learning, which is a formal or informal process that deliberately draws on experience to think about events, relationships and learning activities to identify what has been learned and to generate and consider ideas. Note 4 to entry: Can include team learning, which is a social and relational process that occurs from collaboration between individuals leading to coordination of knowledge (3.12) and behaviours (3.3) as a feature of their work processes. Note 5 to entry: Workplace learning is the acquisition of work-related knowledge and skills (3.18) that is the result of training (3.19) that takes place at work. Note 6 to entry: Can include learning through the means of communication technology, sometimes referred to as e-learning.
\<учење и развој> скуп активности учења (3.14) за подизање почетног нивоа перформанси (3.17) особе, групе људи или организације
Напомена 1 уз термин: Овај развој често укључује и формалне и неформалне методе или процесе.
Напомена 2 уз термин: Учење (3.14) је формално када су његови исходи (3.13) дефинисани и структурирани курикулумом, планом учења и обуке, и то од стране тела или појединца који га организују.
Напомена 3 уз термин: Може да укључује рефлексивно учење, што је формални или неформални процес који се циљано ослања на искуство промишљања о догађајима, односима и активностима учења, да би се препознало шта је научено, као и да би се генерисале и разматрале идеје.
Напомена 4 уз термин: Може да укључује тимско учење, што је друштвени и релациони процес, који настаје из сарадње између појединаца која доводи до координације знања (3.12) и понашања (3.3), као карактеристике њихових радних процеса.
Напомена 5 уз термин: Учење на радном месту је стицање пословних знања и вештина (3.18) који су резултат обуке (3.19) која се одвија на раду.
Напомена 6 уз термин: Може да укључује учење путем комуникационих технологија, које се понекад назива и е-учење.
process by which an individual or group of people conveys, transfers or obtains knowledge (3.12) about a subject or concept Note 1 to entry: Education generally refers to an academic form of learning (3.14) that is distinct from training (3.19), which generally refers to work-related learning processes.
процес којим појединац или група људи употпуњује, преноси или стиче знање (3.12) о предмету или концепту
Напомена 1 уз термин: Образовање се уопштено односи на академски облик учења (3.14), за разлику од обуке (3.19), која се генерално односи на процесе учења у вези са послом.