На годишњем састанку Светског економског форума, одржаном у јануару 2023. године у Давосу, представљене су нове смернице за подршку логистичкој индустрији на њеном путу ка нултим нето емисијама гасова стаклене баште. Учесници форума су стекли увид у то како компаније могу боље да разумеју и прате своје емисије у области логистике и транспорта. Смернице које су објавили „Smart Freight Centre” (SFC) и Светски пословни савет за одрживи развој имају за циљ да помогну предузећима у примени њихових стратегија декарбонизације. (линк за преузимање смерница: https://bit.ly/3Y5pYnl )
Ова нова публикација истиче користи и предности које доноси дуго очекивани међународни стандард ISO 14083, који нуди први универзални метод за израчунавање емисија у логистици. Очекује се да предстојећи стандард подржи индустрију на глобалном нивоу у њеним напорима за смањење емисије угљен-диоксида.
Сектор логистике и транспорта учествује са нешто више од једне трећине глобалне емисије угљен-диоксида, што га чини сектором са највећим емисијама у великом броју развијених земља. И тај удео стално расте. У 2021. години сектор транспорта износио је 7,7 гигатона (Gt) CO2, што представља повећање од 8% од укидања пандемијских мера. Данас су укупне светске годишње емисије CO2 око 35 Gt. Управо због тога се сектор транспорта и транспортна логистика подстичу да преузму кључну улогу у транзицији ка декарбонизованој будућности и прилагођавању утицајима климатских промена. Да би испунио светске циљеве нулте нето емисије, транспорт треба да смањи своје емисије за око 20%, тј. на мање од 6 Gt до 2030. године, узумајући у обзир прогнозе раста потражње за глобалном трговином.
Међународни стандард ISO 14083 треба да обезбеди јединствено средство за покретање климатских акција, креирање политика и мапа пута за смањење емисија и праћење напретка. Очекује се да ће ISO 14083 добити већу подршку влада широм света, што ће заузврат повећати усклађеност корпоративних и владиних прорачуна и извештавања о емисијама из сектора логистике.
ISO 14083 обухватиће и путнички и теретни транспорт. Он ће обезбедити заједничку индустријску смерницу за израчунавање емисија и извештавање о емисијама из теретног транспорта и логистике. Прилог стандарда пружа секторске смернице о питањима као што су категорије пловила, задате вредности интензитета емисије и обрађени примери прорачуна за транспорт унутрашњим пловним путевима, које употпуњују одредбе стандарда. Ово је одлична прилика за сектор да обезбеди усклађеност постојеће секторске праксе кроз међународни стандард за који се очекује да ће имати кључну улогу у борби за ограничавање будућих емисија гасова стаклене баште из транспорта.
Потребни су храбри кораци за даље смањење емисија повезаних са трговином. Коначно, пружање поузданих и референтних упоредних метода прорачуна са довољном географском покривеношћу треба да помогне предузећима да транспортују робу на најчистији и најефикаснији могући начин, дајући предност превозницима и видовима транспортних система који штеде гориво, извештавајући о емисијама и идентификујући најиздржљивије технологије и стратегије за смањење емисија. У ишчекивању тих корака, потребно је да размислимо о утицају емисије угљеника од процеса паковања и транспорта робе све до наших улазних врата.
Детаљније о овој теми можете прочитати на веб-сајту ISO-а: https://www.iso.org/en/contents/news/2023/01/a-net-zero-logistics-sector.html.