Na godišnjem sastanku Svetskog ekonomskog foruma, održanom u januaru 2023. godine u Davosu, predstavljene su nove smernice za podršku logističkoj industriji na njenom putu ka nultim neto emisijama gasova staklene bašte. Učesnici foruma su stekli uvid u to kako kompanije mogu bolje da razumeju i prate svoje emisije u oblasti logistike i transporta. Smernice koje su objavili „Smart Freight Centre” (SFC) i Svetski poslovni savet za održivi razvoj imaju za cilj da pomognu preduzećima u primeni njihovih strategija dekarbonizacije. (link za preuzimanje smernica: https://bit.ly/3Y5pYnl )
Ova nova publikacija ističe koristi i prednosti koje donosi dugo očekivani međunarodni standard ISO 14083, koji nudi prvi univerzalni metod za izračunavanje emisija u logistici. Očekuje se da predstojeći standard podrži industriju na globalnom nivou u njenim naporima za smanjenje emisije ugljen-dioksida.
Sektor logistike i transporta učestvuje sa nešto više od jedne trećine globalne emisije ugljen-dioksida, što ga čini sektorom sa najvećim emisijama u velikom broju razvijenih zemlja. I taj udeo stalno raste. U 2021. godini sektor transporta iznosio je 7,7 gigatona (Gt) CO2, što predstavlja povećanje od 8% od ukidanja pandemijskih mera. Danas su ukupne svetske godišnje emisije CO2 oko 35 Gt. Upravo zbog toga se sektor transporta i transportna logistika podstiču da preuzmu ključnu ulogu u tranziciji ka dekarbonizovanoj budućnosti i prilagođavanju uticajima klimatskih promena. Da bi ispunio svetske ciljeve nulte neto emisije, transport treba da smanji svoje emisije za oko 20%, tj. na manje od 6 Gt do 2030. godine, uzumajući u obzir prognoze rasta potražnje za globalnom trgovinom.
Međunarodni standard ISO 14083 treba da obezbedi jedinstveno sredstvo za pokretanje klimatskih akcija, kreiranje politika i mapa puta za smanjenje emisija i praćenje napretka. Očekuje se da će ISO 14083 dobiti veću podršku vlada širom sveta, što će zauzvrat povećati usklađenost korporativnih i vladinih proračuna i izveštavanja o emisijama iz sektora logistike.
ISO 14083 obuhvatiće i putnički i teretni transport. On će obezbediti zajedničku industrijsku smernicu za izračunavanje emisija i izveštavanje o emisijama iz teretnog transporta i logistike. Prilog standarda pruža sektorske smernice o pitanjima kao što su kategorije plovila, zadate vrednosti intenziteta emisije i obrađeni primeri proračuna za transport unutrašnjim plovnim putevima, koje upotpunjuju odredbe standarda. Ovo je odlična prilika za sektor da obezbedi usklađenost postojeće sektorske prakse kroz međunarodni standard za koji se očekuje da će imati ključnu ulogu u borbi za ograničavanje budućih emisija gasova staklene bašte iz transporta.
Potrebni su hrabri koraci za dalje smanjenje emisija povezanih sa trgovinom. Konačno, pružanje pouzdanih i referentnih uporednih metoda proračuna sa dovoljnom geografskom pokrivenošću treba da pomogne preduzećima da transportuju robu na najčistiji i najefikasniji mogući način, dajući prednost prevoznicima i vidovima transportnih sistema koji štede gorivo, izveštavajući o emisijama i identifikujući najizdržljivije tehnologije i strategije za smanjenje emisija. U iščekivanju tih koraka, potrebno je da razmislimo o uticaju emisije ugljenika od procesa pakovanja i transporta robe sve do naših ulaznih vrata.
Detaljnije o ovoj temi možete pročitati na veb-sajtu ISO-a: https://www.iso.org/en/contents/news/2023/01/a-net-zero-logistics-sector.html.