У овом одељку могу се наћи све важне информације о српским стандардима којима се преузимају европски хармонизовани стандарди из области машина.
Српски стандарди за машине, као и европски хармонизовани стандарди за машине, класификовани су у три типа: A, B и C. Сврха ове класификације је да омогући ауторима стандарда за одређене категорије машина да користе хоризонталне стандарде који пружају опробана техничка решења. Хоризонтални стандарди типа A и B такође могу да помогну произвођачима који пројектују машине за које стандарди типа C нису доступни.
Потребно је нагласити да се претпоставке о усаглашености које доноси примена српских стандарда са Списка српских стандарда из области машина ова три типа међусобно разликују по природи (видети: Структура стандарда за безбедност машина).
Српске стандарде из ове области, као и за све друге области у РС доноси Институт за стандардизацију Србије (ИСС). Списак српских стандарда из области машина (MD) којима су преузети европски хармонизовани стандарди (hEN) у надлежности је Министарства привреде РС. У „Службеном гласнику РС”, бр. 3/20 од 17. јануара 2020. године објављен је последњи ажурирани Списак српских стандарда из области машина (MD). Видети: Списак српских стандарда из области машина (privreda.gov.rs).
Српски стандарди пружају техничке захтеве, односно спецификације које омогућавају произвођачима машина да испуне битне здравствене и безбедносне захтеве.
У том смислу, степен безбедности који пружа примена српских стандарда обезбеђује мерило према којем морају да се управљају сви произвођачи категорије машина обухваћене стандардом, укључујући и оне који изаберу да користе алтернативна техничка решења. Произвођач који изабере алтернативна решења мора да докаже да су та решења усклађена са битним здравственим и безбедносним захтевима из Правилника, узимајући у обзир тренутно стање технике. Према томе, таква алтернативна решења морају да пружају минимум степен безбедности једнак степену безбедности који пружа примена спецификација релевантног српског стандарда.
Примена стандарда са Списка српских стандарда из области машина
Сматра се да машина испуњава битне захтеве за заштиту здравља и безбедности из Прилога 1 Правилника о безбедности машина ако је израђена у складу са српским стандардима из области машина којима су преузети одговарајући хармонизовани стандарди, чији се списак стандарда саставља и објављује у складу са законом на основу којег се уређују технички захтеви за производе и оцењивање усаглашености и у складу са прописом донетим на основу тог закона.
Ако је машина наведена у Прилогу 4 Правилника, а није израђена у складу са српским стандардима из члана 7 овог правилника, или је само делимично усклађена са таквим стандардима, или ти стандарди не покривају све битне захтеве за заштиту здравља и безбедности, или ако за предметну машину нема тих стандарда, произвођач примењује један од следећих поступака:
1) поступак за преглед типа из Прилога 9 Правилника и интерну контролу производње машина из Прилога 8, тачка 3;
2) поступак за потпуно обезбеђивање квалитета из Прилога 10 Правилника.
Као закључак се може констатовати да је употреба српских стандарда са Списка стандарда најједноставнији и најбржи алат у поступку „доказивања” усаглашености производа са битним захтевима.
2. Хармонизовани стандард (hEN) – Уредба (ЕУ) бр. 1025/2012 о европској стандардизацији дефинише hEN као „европски стандард који је донет на основу захтева Европске комисије за примену у хармонизованом законодавству Европске уније”. Ови хармонизовани стандарди (hEN) у оквиру Директиве о машинама, чија је референца цитирана у Службеном гласилу Европске уније (OJEU), пружају претпоставку усаглашености за производе усклађене са таквим европским стандардима. Према подацима из првог квартала 2024. године постоји око 900 хармонизованих стандарда (hEN) који се налазе под Директивом о машинама (MD) и који су цитирани у OJEU.
Наиме, иако је примена српских стандарда из области машина којима се преузимају хармонизовани стандарди добровољна, примена ових стандарда доноси претпоставку о усаглашености с битним здравственим и безбедносним захтевима на које се односе. Осим тога, ови српски стандарди дају добру основу о стању технике, које треба узети у обзир приликом примене битних здравствених и безбедносних захтева из Прилога 1 Правилника.
Специфичности hEN стандарда под MD
1. Структура стандарда за безбедност машина – Хармонизовани стандарди о машинама представљају серију стандарда која има следећу структуру:
– стандарди типа А (основни стандарди за безбедност) дају основне појмове, принципе за пројектовање и опште аспекте тако да се могу примењивати на све машине.
Примена само тих српских стандарда којима се преузимају хармонизовани стандарди (hEN) пружа битан оквир за правилну примену Правилника, али није довољна да обезбеди усаглашеност с релевантним битним здравственим и безбедносним захтевима из Правилника, те стога не даје пуну претпоставку о усаглашености;
– стандарди типа B (групни стандарди за безбедност) односе се на један аспект безбедности или један тип безбедносне заштите, тако да се могу користити за широк распон машина:
– стандарди типа B1 односе се на један аспект безбедности (на пример, безбедносна растојања, температура површине, бука);
– стандарди типа B2 односе се на безбедносне заштите (на пример, дворучни управљачки
уређаји, уређаји који се забрављују, уређаји осетљиви на притисак, заштитници);
Применом спецификација српских стандарда којима се преузимају хармонизовани стандарди (hEN) типа В ствара се претпоставка о усаглашености с основним захтевима из Правилника на које се они односе у случајевима када стандард типа С или произвођачева процена ризика указују на то да је техничко решење које прописује стандард типа В адекватно за одређену категорију или модел дате машине.
– стандарди типа C (стандарди за безбедност машина) односе се на детаљне безбедносне захтеве за поједине машине или групе машина.
Стандарди типа C могу да упућују на стандарде типа A или B, уз назнаку које се спецификације стандарда типа A или B примењују на конкретну категорију машина. Када стандард типа C одступа од спецификација стандарда типа A или B за одређени аспект безбедности машина, спецификације стандарда типа C имају јачу снагу од спецификација стандарда типа A или B.
Применом спецификација српских стандарда којима се преузимају хармонизовани стандарди (hEN) типа C на основу произвођачеве процене ризика ствара се претпоставка о усаглашености с битним здравственим и безбедносним захтевима из Правилника.
Више информација за кориснике у вези са правилима за израду хармонизованих стандарда (hEN) који се односе на безбедност машина, првенствено ради постизања доследности и прихватљивог квалитета различитих стандарда који се припремају, дато је у CEN Guide 414, Безбедност машина – Правила за израду и представљање стандарда за безбедност, cen_414.pdf. Овај водич је израђен на принципима EN ISO 12100 и бави се углавном стандардима типа C.
2. Прилог ZA/ZZ – Сви хармонизовани стандарди (hEN) за машине морају да укључују Прилог ZA (Прилог ZZ – за стандарде које доноси CENELEC), који показује однос између тачака стандарда и захтева директиве ЕУ, односно правилника у РС.
3. Анализа ризика и процена ризика – Машине треба да буду пројековане и израђене тако да узимају у обзир резултате процене ризика. Процена ризика је описана као понављајући процес зато што свака мера за смањење ризика предвиђена за бављење конкретним ризиком мора да буде оцењена да би се видело да ли је одговарајућа и да ли ствара нове опасности.
Процена ризика као и њен резултат морају да буду документовани у техничкој документацији за машине. У српском стандарду SRPS EN ISO 12100:2014, Безбедност машина – Општи принципи за пројектовање – Оцена ризика и смањење ризика, између осталог, објашњена су општа начела за процену ризика машина.
Процес процене ризика је олакшан применом српских стандарда која се налазе на Списку српских стандарда из области машина, с обзиром на то да се на основу стандарда типа C за машине идентификују значајне опасности које су углавном повезане са категоријом машина о којима је реч и одређују заштитне мере за њих. Међутим, примена српских стандарда не ослобађа произвођача машина обавезе да врши процену ризика.
Произвођач који користи спецификације стандарда типа C мора да обезбеди да српски стандард одговара конкретној машини о којој је реч и да обухвата све ризике које машина представља. Ако машина о којој је реч представља опасност која није обухваћена тим стандардом, за такве опасности је потребна потпуна процена ризика и морају де се предузму одговарајуће заштитне мере за њих.
Осим тога, ако је на основу српског стандарда одређено неколико алтернативних решења, а није дефинисан критеријум на основу којег се решења бирају, избор одговарајућег решења за машину о којој је реч мора да буде заснован на конкретној процени ризика. То је посебно важно када се примењују стандарди типа B.
Сазнајте више