asset, system, or a part thereof, which is essential for the maintenance of vital societal functions, health,
safety, security, economic or social well-being of people, where the disruption or destruction of which
would have a significant impact in a society as a result of the failure to maintain those functions
Note 1 to entry: Examples of critical infrastructure sectors are given in Annex A.
imovina, sistem ili njegov deo, neophodni za održavanje vitalnih društvenih funkcija, zdravlja, bezbednosti, sigurnosti, ekonomskog ili socijalnog blagostanja ljudi, čiji bi prekid ili uništavanje imali značajan uticaj na društvo kao rezultat neuspeha u održavanju tih funkcija
NAPOMENA 1 uz termin: Primeri kritične infrastrukture sektora dati su u Prilogu A.
имовина, систем или његов део, неопходни за одржавање виталних друштвених функција, здравља, безбедности, сигурности, економског или социјалног благостања људи, чији би прекид или уништавање имали значајан утицај на друштво као резултат неуспеха у одржавању тих функција
НАПОМЕНА 1 уз термин: Примери критичне инфраструктуре сектора дати су у Прилогу А.
threat posed by unauthorised access, use or disclosure of privileged information, techniques, technology,
assets or premises by an individual with legitimate or indirect access, which could cause harm or damage.
pretnja koju neovlašćenim pristupom, upotrebom ili otkrivanjem privilegovanih informacija, tehnika, tehnologije, imovine ili prostorija predstavlja pojedinac sa legitimnim ili indirektnim pristupom, a koja bi mogla naneti povredu ili štetu.
претња коју неовлашћеним приступом, употребом или откривањем привилегованих информација, техника, технологије, имовине или просторија представља појединац са легитимним или индиректним приступом, а која би могла нанети повреду или штету.
policy aimed to detect and mitigate insider threats
politika čiji je cilj otkrivanje i ublažavanje unutrašnjih pretnji
политика чији је циљ откривање и ублажавање унутрашњих претњи
systematic process for the identification, analysis and evaluation of threats to determine the impact of
the consequences of hazards and threats relative to the probability of their occurrence.
sistematičan proces identifikacije, analize i vrednovanja pretnji radi utvrđivanja uticaja posledica rizika i pretnji u odnosu na verovatnoću njihovog nastanka
систематичан процес идентификације, анализе и вредновања претњи ради утврђивања утицаја последица ризика и претњи у односу на вероватноћу њиховог настанка
total of defined organizational, personnel, technical and structural security measures for the prevention
and/or averting of dangers through written analysis of possible attack and damage scenarios with the
aim of achieving a defined level of protection
Note 1 to entry: Security analyses are based on a structured approach which generally includes the following
criteria:
— determination of the object to be protected and the protection aims;
— analysis of threats / damage scenarios / dangers;
— evaluation of probability of occurrence and potential extent of damage;
— development of measures to reduce damages and their probability of occurrence;
— development of measures to initiate security as early as possible (e.g. coordination of electronic and
mechanical security devices to trigger an alarm before the mechanical security devices have been
completely overcome);
— planning of measures and provision of means for damage control and containment in the event of
damage;
— analysis of the own risk bearing capacity and assessment of the residual risk.
Even a sophisticated security analysis is not able to eliminate the residual risk completely. For this reason, crisis
and disaster management is often introduced to protect life and property as far as possible in an emergency.
sve definisane organizacione, kadrovske, tehničke i strukturne mere bezbednosti za sprečavanje i/ili odvraćanje opasnosti, date kroz pisanu analizu mogućih scenarija napada i nastanka štete, sa ciljem postizanja definisanog scenarija zaštite
NAPOMENA 1 uz termin: Bezbednosne analize se zasnivaju na strukturnom pristupu koji po pravilu uključuje sledeće kriterijume:
– određivanje štićenog objekta i ciljeva zaštite;
– analizu pretnji/scenarija nastanka štete/opasnosti;
– vrednovanje verovatnoće pojave i potencijalnog obima štete;
– razvoj mera za smanjenje šteta i njihove verovatnoće nastanka;
– razvoj mera za pokretanje zaštite što je pre moguće (npr. koordinacija elektronskih i mehaničkih sigurnosnih uređaja za pokretanje alarma pre nego što mehaniički sigurnosni uređaji budu potpuno prevaziđeni);
– planiranje mera i obezbeđivanje sredstava za kontrolu štete i zadržavanje u slučaju štete;
– analizu sopstvenog kapaciteta za preuzimanje rizika i procenu preostalog rizika.
Čak ni sofisticirana bezbednosna analiza nije u stanju da u potpunosti eliminiše preostali rizik. Zbog toga se često uvodi upravljanje krizama i katastrofama kako bi se u hitnim slučajevima što je više moguće zaštitili život i imovina.
све дефинисане организационе, кадровске, техничке и структурне мере безбедности за спречавање и/или одвраћање опасности, дате кроз писану анализу могућих сценарија напада и настанка штете, са циљем постизања дефинисаног сценарија заштите
НАПОМЕНА 1 уз термин: Безбедносне анализе се заснивају на структурном приступу који по правилу укључује следеће критеријуме:
– одређивање штићеног објекта и циљева заштите;
– анализу претњи/сценарија настанка штете/опасности;
– вредновање вероватноће појаве и потенцијалног обима штете;
– развој мера за смањење штета и њихове вероватноће настанка;
– развој мера за покретање заштите што је пре могуће (нпр. координација електронских и механичких сигурносних уређаја за покретање аларма пре него што механиички сигурносни уређаји буду потпуно превазиђени);
– планирање мера и обезбеђивање средстава за контролу штете и задржавање у случају штете;
– анализу сопственог капацитета за преузимање ризика и процену преосталог ризика.
Чак ни софистицирана безбедносна анализа није у стању да у потпуности елиминише преостали ризик. Због тога се често уводи управљање кризама и катастрофама како би се у хитним случајевима што је више могуће заштитили живот и имовина.
systematic process by which the provider involves its employees, as individuals and members of a group,
in improving organisational effectiveness in the accomplishment of the provider's mission and goals
Note 1 to entry: This policy is a tool which is used to communicate the organisational goal to the employees
individually, allot individual accountability towards that goal and tracking of the progress in the achievement of the
goals assigned and evaluating their individual performance. The staff performance management policy reflects the
individual performance or the accomplishment of an employee, which evaluates and keeps track of all the
employees of the organization.
sistematičan proces kojim pružalac usluge uključuje svoje zaposlene, kao pojedince i članove grupe, u poboljšavanje organizacione efikasnosti u ostvarivanju misije i ciljeva pružaoca usluga
NAPOMENA 1 uz termin: Ova politika je alat koji se koristi za pojedinačno saopštavanje organizacionih ciljeva zaposlenima, dodeljivanje individualne odgovornosti za taj cilj i praćenje napretka u postizanju zadatih ciljeva i procenjivanje njihovog individualnog učinka. Politika upravljanja učinkom osoblja odražava individualni učinak ili uspeh zaposlenog koji vrednuje i vodi evidenciju svih zaposlenih u organizaciji.
систематичан процес којим пружалац услуге укључује своје запослене, као појединце и чланове групе, у побољшавање организационе ефикасности у остваривању мисије и циљева пружаоца услуга
НАПОМЕНА 1 уз термин: Ова политика је алат који се користи за појединачно саопштавање организационих циљева запосленима, додељивање индивидуалне одговорности за тај циљ и праћење напретка у постизању задатих циљева и процењивање њиховог индивидуалног учинка. Политика управљања учинком особља одражава индивидуални учинак или успех запосленог који вреднује и води евиденцију свих запослених у организацији.
set of interrelated or interacting elements of an organisation to establish policies and objectives, and
processes to achieve those objectives
Note 1 to entry: A management system can address a single discipline or several disciplines, e.g. quality
management, financial management or environmental management.
Note 2 to entry: The management system elements establish the organization's structure, roles and
responsibilities, planning, operation, policies, practices, rules, beliefs, objectives and processes to achieve those
objectives.
Note 3 to entry: The scope of a management system can include the whole of the organization, specific and
identified functions of the organization, specific and identified sections of the organization, or one or more functions
across a group of organisations.
Note 4 to entry: This constitutes one of the common terms and core definitions for ISO management system
standards given in Annex SL of the Consolidated ISO Supplement to the ISO/IEC Directives, Part 1. The original
definition has been modified by modifying Notes 1 to 3 to entry
skup međusobno povezanih ili međusobno delujućih elemenata organizacije radi uspostavljanja politika i ciljeva i procesa za postizanje tih ciljeva
NAPOMENA 1 uz termin: Sistem menadžmenta može biti usmeren na jednu disciplinu ili više disciplina, npr. menadžment kvalitetom, finansijski menadžment ili menadžment životnom sredinom.
NAPOMENA 2 uz termin: Elementi sistema menadžmenta uspostavljaju strukturu organizacije, uloge i odgovornosti, planiranje, rad, politike, prakse, pravila, uverenja, ciljeve i procese za postizanje tih ciljeva.
NAPOMENA 3 uz termin: Predmet i područje primene sistema menadžmenta može da uključi celu organizaciju, specifične ili identifikovane funkcije organizacije, specifične ili identifikovane delove organizacije, ili jednu ili više funkcija preko grupe organizacija.
NAPOMENA 4 uz termin: Ovo predstavlja jedan od uobičajenih termina i osnovnih definicija za ISO standarde sistema menadžmenta datih u Prilogu SL konsolidovanog ISO dodatka uz ISO/IEC Direktive, Deo 1. Originalna definicija je izmenjena modifikovanjem napomena od 1 do 3.
скуп међусобно повезаних или међусобно делујућих елемената организације ради успостављања политика и циљева и процеса за постизање тих циљева
НАПОМЕНА 1 уз термин: Систем менаџмента може бити усмерен на једну дисциплину или више дисциплина, нпр. менаџмент квалитетом, финансијски менаџмент или менаџмент животном средином.
НАПОМЕНА 2 уз термин: Елементи система менаџмента успостављају структуру организације, улоге и одговорности, планирање, рад, политике, праксе, правила, уверења, циљеве и процесе за постизање тих циљева.
НАПОМЕНА 3 уз термин: Предмет и подручје примене система менаџмента може да укључи целу организацију, специфичне или идентификоване функције организације, специфичне или идентификоване делове организације, или једну или више функција преко групе организација.
НАПОМЕНА 4 уз термин: Ово представља један од уобичајених термина и основних дефиниција за ISO стандарде система менаџмента датих у Прилогу SL консолидованог ISO додатка уз ISO/IEC Директиве, Део 1. Оригинална дефиниција је измењена модификовањем напомена од 1 до 3.
KPI
business statistics which measure an organisation's performance
Note 1 to entry: KPIs show the progress (or lack of it) toward realizing the organization's objectives or strategic
plans by monitoring activities which (if not properly performed) would likely cause degradation of the performance
of the provider.
KPI
poslovna statistika kojom se mere performanse organizacije
NAPOMENA 1 uz termin: KPI – ključni indikatori performansi pokazuju napredak (ili nedostatak) u ostvarivanju ciljeva ili strateških planova organizacije, praćenjem aktivnosti koje bi (ako se ne izvrše pravilno) verovatno prouzrokovale pogoršanje performansi pružaoca usluge.
KPI
пословна статистика којом се мере перформансе организације
НАПОМЕНА 1 уз термин: KPI – кључни индикатори перформанси показују напредак (или недостатак) у остваривању циљева или стратешких планова организације, праћењем активности које би (ако се не изврше правилно) вероватно проузроковале погоршање перформанси пружаоца услуге.