Phone: (011) 7541-421, 3409-301, 3409-335, 6547-293, 3409-310
E-mail: Standards sales: prodaja@iss.rs Education: iss-edukacija@iss.rs Information about standards: infocentar@iss.rs
Stevana Brakusa 2, 11030 Beograd
Main menu

Транспорт на електрични погон као подршка зеленој транзицији

Начин на који путујемо се мења. Ушли смо у нову еру у којој алтернативне опције превоза постају много уобичајеније за свакодневну употребу, а развој личних транспортних средстава, укључујући е-бицикле и е-тротинете, напредује великом брзином. Они постају омиљени начини превоза у градовима широм света.

Док се свет припрема за ово ново доба мобилности, IEC међународни стандарди и IEC системи за оцењивање усаглашености помажу да различите индустрије, доносиоци прописа и стручњаци који су укључени у тај процес напредују и на тај начин омогућавају да нови транспортни системи постану што „зеленији”, енергетски ефикаснији и безбеднији.

Транспорт је одговоран за 24% глобалне директне емисије угљен-диоксида (CO2) из сагоревања горива и наставља да расте на годишњем нивоу. Међутим, број возила на електрични погон (е-возила) убрзано расте, а са њим и број станица за пуњење електричних уређаја.

Значај е-возила огледа се у чињеници да имају потенцијал да значајно смање емисију CO2. Ипак, примена е-возила зависи од производње електричне енергије. Смањена емисија CO2 је знатна за е-возила која се користе у земљама у којима у производњи електричне енергије доминирају соларна енергија, енергија хидроелектрана, а не фосилна горива.

Бицикли на електрични погон (е-бицикли), који се све чешће могу видети у нашим градовима, значајно доприносе смањењу емисије СО2. Пандемија ковида 19 променила је навике људи, јер се јавни превоз све више избегавао због могућности преноса инфекције. То је довело до раста употребе е-бицикла и значајно подстакло продају овог превозног средства. Такође, њихова употреба доноси и неке друге предности, као што су повећана физичка активност, олакшавање активног путовања неким особама са инвалидитетом, лакше паркирање и одржавање. У 2021. год. производња е-бицикала била је процењена на 35,69 милијарди долара и очекује се да ће достићи годишњу стопу раста од 12,6% у периоду од 2022. до 2030. године.

IEC стандарди за безбедност

Безбедност је одувек имала кључну улогу у транспорту, а како би е-возила функционисала на адекватан и безбедан начин потребни су стандарди. С обзиром на повећану употребу личних електричних транспортних средстава, IEC је успоставио технички комитет IEC TC 125 који ће се бавити развојем стандарда у областима безбедности и поузданости, заштите од опасности, прикључних станица, пуњења и рециклаже. IEC TC 125 развија стандарде за транспортне уређаје на електрични погон са једним точком или више точкова, где се брзина или управљање контролишу електронски. У области рада овог комитета спадају електрични скутери и моноцикли, али не и електрични бицикли, мотоцикли или аутомобили, јер се њима баве други технички комитети у IEC-у и ISO-у.

Комитет IEC TC 69 развија стандарде за системе преноса електричне енергије и енергије за друмска возила на електрични погон, као и индустријске камионе. Недавно је овај комитет објавио прву техничку спецификацију у серији, IEC 61851-3, која се односу на опрему за напајање једносмерном струјом, што представља важан корак ка обезбеђивању стандарда за пуњење малих електричних возила као што су: бицикли, мопеди, скутери и мотоцикли.

Литијум-јонске батерије се све више користе за електричне бицикле и могу да поднесу температурни шок и тиме спрече пуцање ћелија услед прегревања, што би у екстремним случајевима могло да доведе до пожара. IEC објављује стандарде за безбедност при коришћењу литијум-јонских ћелија, као што је серија IEC 62660 која се односи на секундарне литијум-јонске ћелије за возила на електрични погон. IECEE (IEC шема за оцењивање усаглашености електротехничке опреме и компоненти) представља један од четири система за оцењивање усаглашености којима управља IEC. IECEE предлаже шему која се, између осталог, односи на опасне супстанце које садрже батерије, као и на безбедност, интероперабилност компоненти, перформансе, енергетску ефикасност и електромагнетну компатибилност батерија.

С обзиром на то да е-бицикли користе снагу коју обезбеђује електрична мрежа за пуњење батерија, електричне мреже морају да буду тако инсталиране да могу да се прилагоде повећаној потражњи за електричном енергијом. IEC TC 57 развија неке од основних стандарда који су релевантни за технологију паметне мреже и интеграцију обновљивих извора енергије у постојећу мрежу. IEC 61850 серија укључује више стандарда који представљају напредак у тој области. Једна од радних група TC 57, VG 17, основана у циљу развоја стандарда за аутоматизацију дистрибуције, складиштење и микромреже, укључујући паметно пуњење возила на електрични погон.

Како се раст транспорта на електрични погон наставља, IEC стандарди и системи оцењивања усаглашености омогућавају да цео систем е-мобилности буде безбедан, ефикаснији и у складу са зеленом транзицијом.

Извор: https://etech.iec.ch/issue/2022-06/the-case-for-e-bikes