Najnovije izdanje ISO 9001, standarda koji predstavlja predvodnika među ISO standardima iz oblasti sistema menadžmenta kvalitetom, nalazi se pred objavljivanjem. Time je završen trogodišnji rad stručnjaka iz gotovo 95 zemalja učesnica i posmatrača na njegovoj reviziji, čiji je cilj da omogući da standard odgovori savremenim potrebama.
Sa preko 1 100 000 godišnje dodeljenih sertifikata, ISO 9001 pomaže kompanijama da dokažu svoijm klijentima da su proizvodi koje im nude konzistentno dobrog kvaliteta. Takođe, ISO 9001 može se primeniti kao sredstvo za modernizaciju procesa kompanija, kao i za postizanje veće efikasnosti u onome što rade. Vršilac dužnosti generalnog sekretara KevinMcKinley objašnjava: „ISO 9001 omogućava kompanijama da se prilagode svetskom tržištu koje se konstantno menja. To povećava sposobnost kompanije da zadovolji zahteve svojih klijenata i obezbedi koherentnu osnovu za razvoj i održivi uspeh.”
Izdanje standarda iz 2015. godine sadrži važne promene, koje NigelCroft, predsednik ISO potkomiteta koji je doneo i revidirao ovaj standard, objašnjava kao „razvojne pre nego revolucionarne”. „Uvodimo čvrsto ISO 9001 u dvadeset prvi vek. Prethodne verzije ISO 9001 su bile prilično krute i naredbodavne, pune brojnih zahteva za dokumentovanim procedurama i zapisima. U izdanjima standarda iz 2000. i 2008. godine više smo se fokusirali na upravljanje procesima, a manje na njihovo dokumentovanje.”
„Sada smo otišli korak dalje i ISO 9001:2015 je u mnogo manjoj meri strog i zahtevan u odnosu na svoje prethodne verzije, sa fokusom na performanse. Postigli smo to kombinovanjem procesnog pristupa sa razmišljanjem koje se bazira na proceni rizika i primenom metodologije „planirajte–uradite–proverite–delujte” (PDCA dijagram) na svim nivoima u jednoj kompaniji.”
„Uzimajući u obzir činjenicu da moderne kompanije imaju više uspostavljenih sistema menadžmenta, verzija standarda iz 2015. godine osmišljena je tako da se lako može integrisati sa drugim sistemima menadžmenta. Novo izdanje takođe obezbeđuje solidnu osnovu za sektorske standarde (automobilske, vazduhoplovne, medicinske itd.), ali uvažava i potrebe zakonodavnih tela.”
A kada dugoočekivani standard bude zaživeo, KevinMcKinley zaključuje: „Svet se promenio i bilo je neophodno da revizija ovog standarda odražava tu promenu. Tehnologija čini da se uvećavaju zahtevi i očekivanja klijenata i kompanija. Prepreke trgovini se umanjuju nižim carinama, ali i primenom strateških instrumenata kao što su međunarodni standardi. Svedoci smo postojanja porasta složenijih globalnih lanaca snabdevanja koji zahtevaju integrisano delovanje. Dakle, kompanije moraju poslovati na novi način i naši standardi za sisteme menadžmenta moraju održati korak sa tim očekivanjima. Uveren sam da će im izdanje ISO 9001:2015 svakako pomoći da to postignu.”
ISO 9001 je doneo ISO/TC 176/SC 2, čiji sekretarijat vodi BSI, član ISO-a iz Velike Britanije. „Ovo je izuzetno značajan ISOkomitet”, kaže Kevin, „lider na polju globalne relevantnosti, uticaja i primene. Iskreno zahvaljujem stručnjacima na napornom radu i uloženom trudu.”
ISO 9001:2015 povlači i zamenjuje sva prethodna izdanja i sertifikaciona tela imaju rok od tri godine da usklade sertifikate sa novom verzijom standarda.
ISO 9000, kojim se utvrđuju pojmovi i jezik u čitavoj seriji standarda ISO 9000, takođe je revidiran i najnovije izdanje je dostupno.