Svake godine 15. marta potrošački pokret širom sveta obeležava Svetski dan prava potrošača kao sredstvo za podizanje globalne svesti o pravima i potrebama potrošača. Ovaj datum je prilika da se zahtevaju poštovanje i zaštita prava svih potrošača, ali i protestuje protiv zloupotrebe tržišta i društvenih nepravdi koje ta prava narušavaju.
Svetski dan prava potrošača je globalno prihvaćen uz podršku Ujedinjenih nacija i drugih međunarodnih aktera. Svake godine od 1983. posebno se naglašava određena aktuelna tema u cilju sprovođenja globalnih akcija po važnim pitanjima koja utiču na potrošače.
Ove godine u pitanju je „Poštena i odgovorna veštačka inteligencija za potrošače“.
Prošle godine veštačka inteligencija počela je da dobija na značaju, naročito u digitalnom svetu. Zahvaljujući pojavljivanju četbotova koji oponašaju ljudski govor, milioni potrošača već koriste veštačku inteligenciju u svom svakodnevnom životu. Ova tehnologija će imati ogroman uticaj na način na koji radimo, stvaramo, komuniciramo, prikupljamo informacije.
Kada bi se pravilno koristila, AI bi mogla da poboljša brigu o potrošačima i njihovu pravnu zaštitu. Međutim, to će takođe imati ozbiljne posledice po bezbednost potrošača i digitalnu pravednost. S obzirom na to da se razvoj dešava vrtoglavom brzinom, potrebna je brza reakcija kako bi bila obezbeđena poštena i odgovorna budućnost veštačke inteligencije.
Svetski dan prava potrošača ove godine insistira na problemima kao što su dezinformacije, kršenje privatnosti i diskriminacija, ali i na opasnosti koju AI nosi u širenju lažne informacije i njene pristupačnosti.
U oblasti veštačke inteligencije na međunarodnom i evropskom nivou donosi se veliki broj standarda koje Institut preuzima u nacionalni sistem standardizacije. Sve do sada objavljene srpske standarde iz ove oblasti, kao i one koji su u procesu donošenja možete naći OVDE