Telefon: (011) 7541-421, 3409-301, 3409-335, 6547-293, 3409-310
E-mail: Prodaja standarda: prodaja@iss.rs Seminari, obuke: iss-edukacija@iss.rs Informacije o standardima: infocentar@iss.rs
Stevana Brakusa 2, 11030 Beograd
Glavni meni

MSP i standardi – Intervju sa Maitane Olabarijom Uskijano, generalnom sekretarkom SBS-a

Maitane je imenovana za generalnu sekretarku SBS-a u januaru 2020. godine, gde je zadužena za svakodnevno upravljanje organizacijom. Prethodno je radila u Evropskom komitetu za standardizaciju (CEN) kao menadžer programa u Odeljenju za standarde, kao i u različitim evropskim udruženjima u oblastima prodaje na daljinu i e-trgovine (EMOTA), te u sektoru alatnih mašina i proizvodnih tehnologija (CECIMO).

Možete li nam reći nešto više o Vašem profesionalnom putu i kako ste došli do pozicije generalne sekretarke SBS-a?

Iskreno, nikada nisam planirala da radim u oblasti standardizacije. Tokom studija, standardi se čak nisu ni spominjali, iako su ključni za nesmetano funkcionisanje privrede, inovacija i interoperabilnost proizvoda i usluga.

Moje interesovanje za ovu oblast počelo je kada sam dobila priliku da radim u CEN-u (Evropski komitet za standardizaciju). Brzo sam zavolela standarde i njihovu presudnu, ali često zanemarenu ulogu koju imaju u društvu i privredi. U CEN-u sam provela 11 godina, a nakon kraćeg angažovanja u jednom evropskom industrijskom udruženju koje se bavi tehničkim pitanjima, uključujući i standardizaciju, pružila mi se prilika da postanem generalna sekretarka organizacije Small Business Standards (SBS).

Ova uloga mi je omogućila da kombinujem svoju strast prema standardizaciji sa dugogodišnjim ličnim interesovanjem za podršku malim i srednjim preduzećima (MSP), – a to je nešto blisko meni još od detinjstva. Promocija učešća MSP u standardizaciji, zastupanje njihovih interesa i podizanje svesti o prilikama koje im standardizacija donosi, teme su koje me istinski inspirišu – a to je u potpunosti usklađeno sa misijom SBS-a. Duboko verujem da MSP mogu mnogo toga da dobiju i od primene i od doprinosa razvoju standarda.

Koji su ključni prioriteti SBS-a u narednim godinama i kako su usklađeni sa potrebama MSP širom Evrope?

Jedan od glavnih prioriteta jeste podrška MSP u prilagođavanju velikim transformacijama koje trenutno oblikuju privredu – naročito digitalnoj i zelenoj tranziciji. Ove promene utiču na način na koji MSP posluju i ostaju konkurentna. Standardi su ovde ključni, bilo da se radi o povećanju energetske efikasnosti, osiguranju sajber-bezbednosti ili primeni novih tehnologija poput veštačke inteligencije u poslovanju – MSP su potrebni jasni i primenljivi alati. Standardi omogućavaju da se zakonodavne i političke smernice prevedu u konkretne tehničke zahteve na osnovu kojih MSP mogu da rade. Oni takođe podstiču inovacije i olakšavaju da MSP dokažu kvalitet, bezbednost i održivost svojih proizvoda i usluga – nešto što postaje sve važnije za sticanje poverenja potrošača i ulazak na nova tržišta.

Kako bi zaista iskoristili sve pogodnosti koje pruža standardizacija, MSP moraju da učestvuju u njenom oblikovanju. Zato je prioritet SBS-a izgradnja kapaciteta i sprovođenje mera podrške koje omogućavaju lakše uključivanje MSP u procese standardizacije na nacionalnom, evropskom i međunarodnom nivou. To činimo finansiranjem učešća MSP eksperata u evropskim i međunarodnim tehničkim komitetima za standardizaciju, organizovanjem obuka, događaja i razvojem praktičnih uputstava. Pored toga, blisko sarađujemo sa organizacijama za standardizaciju kako bismo osigurali da standardi odražavaju potrebe MSP i da bi im bili što pristupačniji.

Takođe, u tom pogledu smo na kritičnoj tački. Evropska komisija planira reviziju osnovnog pravnog okvira za evropski sistem standardizacije (Uredba 1025/2012) tokom 2026. godine. Ova revizija biće ključni momenat za SBS. Od suštinskog značaja je da se time ojača zastupljenost MSP i da sistem ostane inkluzivan i prilagođen njihovim potrebama.

Drugi strateški fokus je povećanje učešća i uticaja evropskih MSP u standardizaciji na međunarodnom nivou. Iako su carine često u centru pažnje, međunarodni standardi zapravo igraju presudnu ulogu u oblikovanju pristupa globalnim tržištima i uključivanju u međunarodne lance snabdevanja. Zato SBS radi na tome da MSP iz Evrope imaju snažniji glas ne samo u Evropi, već i u međunarodnim telima za standardizaciju, kao što su ISO i IEC.

Možete li navesti konkretne primere kako je učešće u standardizaciji pomoglo MSP da postanu konkurentniji ili inovativniji?

Jedan od novijih primera iz digitalnog sektora jeste izrada novog nacrta ETSI standarda za radio-sisteme koji se mogu rekonfigurisati, a koji je podržao SBS. Standard ima za cilj da omogući MSP koja se bave softverom da razvijaju rešenja koja su interoperabilna sa postojećim hardverom – tako da ne budu blokirana putem vlasničkih sistema ili zatvorenih platformi. Zahvaljujući učešću MSP eksperata, razvija se standard koji podržava otvoreno i konkurentno tržište, obezbeđujući fer pristup manjim akterima.

Druga dva primera su iz međunarodnog rada u okviru ISO standardizacije, u oblastima aditivne proizvodnje i menadžmenta inovacijama. U oblasti aditivne proizvodnje, ekspert iz SBS-a predvodi razvoj novog uputstva za projektovanje primenom tehnologije „Binder Jetting”. Ovaj vodič omogućava da MSP lakše pristupe naprednim tehnologijama tako što prevodi složena tehnička znanja u praktična uputstva. Na taj način se smanjuju ulazne barijere i MSP mogu biti konkurentniji, efikasniji, nudeći proizvode visoke vrednosti koji su prilagođeni korisnicima.

Slično, kroz angažman u ISO Tehničkom komitetu za menadžment inovacijama, SBS je doprineo da međunarodni standardi poput ISO 56008 budu primenljivi za MSP. To uključuje i konkretne studije slučaja sa pratećim smernicama, kroz koje se prikazuje kako mala preduzeća mogu bolje da upravljaju svojim inovacionim procesima i procenjuju ih. Korišćenjem ovih standarda, MSP imaju bolji alat za pretvaranje ideja u tržišne proizvode i unapređenje svojih internih inovacionih kapaciteta.

Generalno, rekla bih da učešće u standardizaciji pomaže MSP da utiču na to da standardi budu ne samo inovaciono podsticajni, već i praktični i srazmerni sa resursima. Bez tog ulaznog elementa, standardi mogu biti previše apstraktni ili zahtevni u pogledu resursa za primenu u manjim preduzećima. Učešće u standardizaciji takođe omogućava MSP-u da bude korak ispred, jer će moći da predvidi tržišne trendove, inovacije i zahteve.

Kako SBS sarađuje sa međunarodnim organizacijama za standardizaciju poput ISO-a i IEC-a i koja je uloga MSP u tom globalnom kontekstu?

SBS aktivno sarađuje sa međunarodnim organizacijama za standardizaciju kao što su ISO i IEC, sa kojima trenutno imamo više od 40 uspostavljenih veza sa tehničkim komitetima i potkomitetima. Time omogućavamo evropskim MSP ekspertima da daju svoj doprinos razvoju međunarodnih standarda i učestvuju u tome.

Kao što je ranije pomenuto, jačanje učešća i uticaja MSP na međunarodnom nivou jedan je od naših strateških prioriteta. Učešće u međunarodnoj standardizaciji ključno je za osiguranje da standardi odražavaju stvarne uslove u kojima MSP posluju, a ne samo potrebe velikih korporacija.

U cilju dodatne podrške, SBS je nedavno uputio predlog ISO-u za uspostavljanje posebne grupe za politiku u vezi sa MSP – potencijalno u saradnji sa IEC-om. Ideja je da se stvori strukturirana platforma pomoću koje bi se promovisala svest o potrebama MSP u međunarodnoj standardizaciji, podržavale inicijative za izgradnju kapaciteta i prilagođavanje MSP, uz podsticanje korišćenja međunarodnih standarda u MSP kroz praktične mere. Smatramo da bi takva grupa popunila prazninu u trenutnoj ISO strukturi upravljanja i obezbedila prostor za razmenu najboljih praksi i pokretanje inicijativa koje mogu napraviti značajnu razliku za MSP.

Srbija još uvek nije članica EU, ali se u velikoj meri usklađuje sa evropskim standardima. Kako SBS uključuje u svoje aktivnosti ili podržava MSP iz zemalja kandidata, poput Srbije?

SBS obezbeđuje širok spektar resursa koji su slobodno dostupni svim MSP, bez obzira na geografsku lokaciju. To uključuje praktične smernice za MSP o određenim standardima i oblastima standardizacije, edukativne materijale, vebinare, biltene i druge alate za podizanje svesti – svi su dostupni putem naše internet-stranice. MSP iz Srbije mogu slobodno da koriste ove resurse, kao i da nam se direktno obrate sa pitanjima. Trudimo se da odgovorimo i pružimo smernice kad god je to moguće.

Iako nam je primarni fokus na zemljama članicama EU i EFTA, u narednim godinama planiramo da ojačamo saradnju sa zemljama kandidatima za članstvo u EU, uključujući i Srbiju. To će obuhvatiti ciljane aktivnosti u vezi sa podizanjem svesti i, kad god je moguće, saradnju sa nacionalnim MSP udruženjima i telima za standardizaciju. U tom kontekstu, otvoreni smo za saradnju sa Institutom za standardizaciju Srbije (ISS), na primer, kroz zajedničke inicijative za promociju učešća MSP u standardizaciji.

Na duži rok, razmatramo i mogućnosti proširenja naših aktivnosti i podrške ekspertima kako bismo uključili i MSP iz zemalja kandidata za članstvo u EU. Iako još uvek nisu donete konkretne odluke, ostajemo otvoreni za ovu opciju u zavisnosti od raspoloživih resursa i strateških prioriteta.

Kako MSP udruženja iz Srbije ili privredne komore mogu aktivnije da se uključe u rad SBS-a ili CEN/CENELEC procese?

Važno je napomenuti da je članstvo u SBS-u otvoreno ne samo za nacionalna udruženja MSP iz EU i EFTA zemalja, već i za zemlje kandidate za članstvo u EU. Iako trenutno nemamo direktnog člana iz Srbije, organizacije poput SASME povezane su sa SBS-om putem članova kao što je „SMEunited”, jedan od osnivača SBS-a. Ovo predstavlja indirektan kanal za pristup informacijama i uključivanje u naše aktivnosti.

Međutim, direktno članstvo može doneti dodatne koristi. Mnoga MSP udruženja možda još uvek nemaju zaposlene sa specifičnim znanjem iz oblasti standardizacije, iako ona postaje sve važnija za konkurentnost MSP i pristup jedinstvenom tržištu. Direktno uključivanje u rad SBS-a može pomoći u prevazilaženju tog jaza kroz pristup praktičnim resursima i mreži eksperata. Za mikro i mala preduzeća, nacionalna MSP udruženja imaju ključnu ulogu u zastupanju interesa i objedinjavanju resursa kako bi njihov glas bio prisutan na evropskom nivou.

Takođe, podstičemo MSP udruženja iz Srbije da dodatno razvijaju saradnju sa Institutom za standardizaciju Srbije (ISS), koji je punopravni član CEN-a i CENELEC-a. To predstavlja zvanični kanal putem kojeg zainteresovane strane iz Srbije mogu da utiču na evropske standarde. SBS dopunjuje ovaj nacionalni kanal, nudeći dodatni mehanizam uticaja. Naši eksperti učestvuju ne samo u tehničkom radu, već i u ključnim političkim grupama evropskih organizacija za standardizaciju i Evropske komisije, kako bi pružili dodatne mogućnosti da se pitanja koja se odnose na MSP odraze i na evropskom nivou.

Koji savet biste dali rukovodiocima MSP koji žele da se uključe u standardizaciju, ali ne znaju odakle da počnu?

Standardizacija može na prvi pogled delovati složeno, ali MSP mogu mnogo da dobiju ukoliko se uključe, pri čemu postoje načini da se to uradi postepeno.

Prvo, savetovala bih da stupe u kontakt sa svojim nacionalnim telom za standarde. Na taj način mogu saznati kako funkcioniše sistem standardizacije u njihovoj zemlji i na koje načine se može učestvovati. Drugo, preporučujem povezivanje sa nacionalnim MSP udruženjima i organizacijama kao što je SBS. Mi obezbeđujemo informacije, obuke i podršku kako bismo pomogli malim preduzećima i njihovim udruženjima da njihov glas bude prepoznat. Pomogli smo da MSP iz raznih zemalja pronađu svoj put do standardizacije.

Treće, ne treba potcenjivati vrednost sopstvenog iskustva. Čak i ako ne možete odmah učestvovati u tehničkom radu, možete dati povratne informacije o tome kako standardi utiču na poslovanje i na taj način pomoći da standardi budu više prilagođeni MSP.

I na kraju, treba imati u vidu da je korišćenje standarda već prvi korak. Upoznavanje sa standardima u sopstvenom sektoru pomaže vam da ostanete konkurentni i može predstavljati uvod u ozbiljnije uključivanje.

Pripremila: Jovana Korićanac