Počev od 1983. godine, širom sveta se 15. mart obeležava kao Svetski dan potrošača, čiji je cilj unapređivanje i zaštita osnovnih prava potrošača. Tim povodom i međunarodne organizacije za standardizaciju godinama unazad ističu značaj standarda u povećanju zadovoljstva potrošača i zaštiti njihovih prava.
Standardi se tiču svih nas – oni nam omogućavaju korišćenje bankovnih kartica širom sveta, funkcionisanje proizvoda na isti način i dobijanje usluga istog kvaliteta u različitim zemljama, kao i brojne druge prednosti koje u osnovi imaju povećanje zadovoljstva potrošača. U tom cilju je od izuzetne važnosti da u donošenju standarda ne učestvuju samo eksperti u različitim oblastima već i potrošači, posredstvom svojih udruženja. Međunarodni komitet za pitanja potrošača ISO/COPOLCO (http://bit.ly/1hhuK87), a time i Komisija Instituta za standardizaciju Srbije KS Z-COPOLCO, čine napore za što veće uključivanje predstavnika potrošača u donošenje standarda i zastupanje njihovih interesa u samim standardima.
Sagledavanje proizvoda i usluga iz ugla realnog života doprinosi njihovoj većoj bezbednosti i kvalitetu, pouzdanosti i zdravstvenoj ispravnosti, mogućnosti izbora i fer konkurenciji, transparentnosti informacija o proizvodima, pogodnosti proizvoda svim kategorijama stanovništva, kao i kredibilitetu standarda kao podršci u zaštiti prava potrošača. Komisija KS Z-COPOLCO Instituta objavila je zasad pet uputstava i smernica koji su od opšteg značaja za potrošače, a odnose se na informacije o robi i uslugama namenjenim potrošačima, na uputstva za upotrebu proizvoda, ambalažu, grafičke simbole, razvoj standarda za usluge, a ISO je objavio još tri uputstva koja se odnose na uporedna ispitivanja proizvoda i usluga, na bezbednost dece i bezbednosne aspekte standarda.
Ono što je prioritet u standardizaciji sa stanovišta potrošača jesu standardi koji se odnose na male električne i elektronske kućne aparate, velike kućne aparate, medicinske i bolničke usluge, medicinska sredstva za kućnu upotrebu, proizvode namenjene deci, „smart” kartice (uključujući i bankarske usluge), opremu za osobe sa posebnim potrebama, zaštitnu odeću i opremu, sportsku opremu, bicikle, nameštaj, itd. Ovogodišnja poruka Svetskog dana potrošača je usmerena na otpornost na antibiotike, kao i pozivanje velikih lanaca hrane da iz svoje ponude izbace proizvode od mesa životinja koje su preventivno tretirane antibioticima namenjenim za ljudsku upotrebu. Posledica ovakve preterane upotrebe antibiotika kod životinja je sve veća otpornost ljudi na antibiotike, pa bi bez preduzetih aktivnosti, i obične infekcije i manje povrede u budućnosti mogle predstavljati ozbiljnu pretnju.